search

۶ روش آسان برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها در خانه

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه تیم سلامت چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳

۶ روش آسان برای سفید کردن طبیعی دندان‌ها در خانه
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

همه ما دوست داریم لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید داشته باشیم. احتمالا به همین دلیل است که این روزها روش‌های سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ بسیار پرطرفدار شده‌اند. اگر می‌خواهید دندان‌‌های خود را با روشی کم‌هزینه و در منزل سفیدتر کنید، این مطلب را بخوانید. ما روش‌های سفید کردن دندان در خانه و با مواد در دسترس را بررسی کرده‌ایم.

فهرست مطالب

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند

قبل از هرچیز بهتر است بدانید چرا دندان‌ها زرد می‌شوند. زرد شدن دندان دلایل متعددی دارد. بعضی از غذا‌ها می‌توانند مینای دندان که خارجی‌ترین لایه دندان شماست را لکه‌دار کرده و باعث ایجاد پلاک شوند. پلاک دندانی لایه‌ای زرد رنگ است که در اثر غذا خوردن روی دندان‌ها نمایان می‌شود. پلاک در نهایت باعث زرد شدن دندان‌ها خواهد شد که این تغییر رنگ معمولا با مسواک زدن و استفاده از سفیدکننده‌های مخصوص دندان قابل درمان است. 

در برخی موارد زرد شدن دندان‌ها به علت پوسیدگی مینای دندان اتفاق می‌افتد. این پوسیدگی باعث نمایان شدن عاج دندان می‌شود. عاج بافت استخوانی و زرد رنگی است که زیر مینای دندان قرار دارد و به این ترتیب دندان‌ها زردتر به نظر می‌رسند.

سفید کردن دندان با روغن نارگیل

سفید کردن دندان با روغن نارگیل

این روش سفید کردن دندان در هند مرسوم است و هیچ ضرری برای سلامت دندان‌ها ندارد. گرچه هیچ مطالعه علمی برای اثبات تاثیر این روش وجود ندارد؛ اما افراد زیادی ادعا کرده‌اند که بعد از انجام آن دندان‌هایشان تمیزتر شده است. 
یکی از باکتری‌های موجود در دهان که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می‌شود، استرپتوکوک موتانس نام دارد. روغن نارگیل سرشار از «اسید لوریک» است که خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و به از بین بردن این باکتری کمک می‌کند. نتایج مطالعه‌ای علمی نشان داد که روغن‌مالی روزانه با روغن نارگیل، میزان این باکتری را کاهش داده و مانند یک دهانشویه ضد میکروب عمل می‌کند.
برای این کار باید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان بریزید و بچرخانید. روغن را با فشار از بین دندان‌ها قرقره کنید تا به تمام سطح آنها برسد. این کار را چند دقیقه ادامه دهید و سپس روغن را بیرون بریزید.

پیشنهاد مطالعه: چند راه حل ساده برای دهانی خوشبو

جوش شیرین؛ سفید کننده طبیعی دندان‌ها

جوش شیرین؛ سفید کننده طبیعی دندان‌ها

مسواک زدن با جوش شیرین یک روش دیگر برای سفید کردن دندان‌ها در خانه است. جوش شیرین به طور طبیعی خاصیت سفیدکنندگی دارد و به همین دلیل می‌توانید آن را در ترکیبات خمیردندان‌ یا شوینده‌های دیگر ببینید. دانه‌های جوش شیرین مانند یک سمباده ملایم روی دندان کشیده شده و آن را تمیز می‌کنند. از طرفی این ماده خاصیت قلیایی دارد و محیط دهان را برای رشد باکتری‌ها نامناسب می‌کند. 
برای سفید کردن دندان با جوش شیرین، یک قاشق چای‌خوری از آن را با دو قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید و با خمیر درست شده مسواک بزنید. 

پراکسید هیدروژن 

پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان

استفاده از پراکسید هیدروژن یا همان آب اکسیژنه، روش دیگری است که برخی از آن برای سفید شدن دندان‌ها کمک می‌گیرند. گرچه این روش به تنهایی مورد مطالعه قرار نگرفته، اما نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد خمیردندان‌های حاوی پراکسید هیدروژن در پاک کردن لکه قهوه از دندان‌ها بهتر از خمیردندان‌های حاوی زغال عمل کرده‌اند.
توجه کنید که برای سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن فقط از محلول با غلظت ۱.۵ یا ۳ درصد استفاده کنید. غلظت‌های بالاتر دندان‌ها را حساس کرده و تاثیرات منفی بر سلامت آنها دارند. به طور کلی به دلیل عوارض جانبی، این روش نباید به تکرار استفاده شود.
بهترین روش استفاده از این محلول، به عنوان دهانشویه و قبل از مسواک زدن است. یک راه دیگر این است که کمی از آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و با آن دندان‌ها را مسواک بزنید. 

پیشنهاد مطالعه: ۵ ماسک موی خانگی با عسل

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات برای دندان‌های درخشان

شاید شما هم شنیده باشید خوردن سیب برای می‌تواند دندان‌ها را تمیز کند. گرچه این کار جای مسواک و نخ دندان را نمی‌گیرد، اما واقعیت این است که گاز زدن و جویدن سبزیجات ومیوه‌های ترد مانند هویج، سیب یا کرفس به پاک کردن پلاک از روی دندان‌ها کمک می‌کنند.
از طرفی آنزیم‌های موجود در برخی میوه‌ها مانند آناناس و توت‌فرنگی ممکن است تاثیراتی بر سفید کردن دندان‌ها داشته باشند. البته این مورد تا بحال توسط آزمایش‌های علمی به اثبات نرسیده است.  

پیشگیری بهتر از درمان

پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها

خوردن غذاهای رنگی و بالا رفتن سن به مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. اما با چند اقدام می‌توانید این روند را کندتر کنید. 

  • دوری از عوامل ایجاد لکه

قهوه، نوشابه، شراب قرمز، زردچوبه و میوه‌هایی مانند شاتوت و تمشک از مواردی هستند که دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند. در صورت امکان مصرف آنها را کاهش دهید و در غیر اینصورت تا یک ساعت پس از خوردن این غذاها، مسواک بزنید.

  • قند کمتر؛ دندان سفیدتر

مصرف قند فضای دهان را برای رشد باکتری استرپتوکوک موتانس مناسب می‌کند. مواد قندی کمتری استفاده کنید و پس از مصرف آنها حتما مسواک بزنید.

  • مصرف کلسیم کافی

گاهی تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل فرسایش مینای دندان و نمایان شدن عاج زیرین آن است. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان‌هایتان انجام دهید، به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند.

پیشنهاد مطالعه: ۶ روش پاکسازی پوست در خانه

رعایت بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان

همانطور که گفتیم یکی از رایج‌ترین دلایل زرد شدن دندان‌ها، ایجاد پلاک روی آنهاست. به همین دلیل استفاده از مسواک و نخ دندان همچنان از بهترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها محسوب می‌شوند. این کار با کاهش باکتری‌ها، جلوگیری از ایجاد پلاک و ساییدن ملایم سطح دندان‌ها به سفید شدن آنها کمک می‌کنند.
 

 

    نظرات کاربران