search

خواص عسل برای موی سر + آموزش ۵ ماسک مو با عسل

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه مینا پوردانا جمعه ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸

خواص عسل برای موی سر + آموزش ۵ ماسک مو با عسل
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

عسل ماده‌ای مفید است که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود. بخش زیادی از عسل را قندهای فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز تشکیل می‌دهند. مقدار ویتامین‌ و مواد معدنی موجود در عسل بسیار کم است، اما نقطه قوت این ماده داشتن ترکیبات زیست‌فعال و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این ماده شیرین و خوش‌طعم علاوه بر مصارف خوراکی استفاده‌های دیگری نیز دارد. از گذشته تا به حال از عسل برای درمان سوختگی و زخم‌ها کمک می‌گرفته‌اند. علاوه بر این خواص عسل برای موی سر نیز مفید است و سال‌هاست از عسل و مشتقات آن برای تولید محصولات آرایشی و مراقبتی مو استفاده می‌شود. در ادامه فواید عسل برای رشد و تقویت موها و روش تهیه ماسک مو با عسل را به شما خواهیم گفت.

فهرست مطالب

فواید و خواص عسل برای مو

فواید و خواص عسل برای مو

عسل، خواص بیشماری دارد؛ این ماده مغذی به دلیل ،جود مواد مغذی سرشار، برای بدن مفید است. علاوه بر خواص درمانی عسل، این ماده مغذی، می‌تواند از راه‌های مختلف برای موها سودمند باشد؛ از جمله:

  • رشد سریع مو با عسل

همانطور که گفته شد یکی از کاربردهای عسل ترمیم زخم‌ است. عسل با تحریک سلول‌ها به رشد، این کار را انجام می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان می‌دهد عسل رشد سلول‌های پوششی را افزایش می‌دهد. پوست سر ما پر از سلول‌های پوششی است که مجاری و فولیکول‌ها را تشکیل می‌دهند. افزایش رشد این سلول‌ها، رشد سریع‌تر موها را در پی خواهد داشت.

  • ریزش مو

تعدادی از موهای مرده ما به طور روزانه می‌ریزند، اما ریزش بیشتر موها دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند ضعیف‌شدن ریشه یا مشکلات پوست سر باشد. در این صورت درمان ریزش مو با عسل می‌تواند با بهبود وضع پوست سر و ساقه موها به شما کمک کند.

  • موهایی براق و درخشان با عسل

خواص عسل علاوه بر نرم‌کردن موها، موجب آبرسانی آنها نیز می‌شوند. استفاده از عسل برای مو، رطوبت را به آن بازگردانده وفولیکول‌های آن را تقویت می‌کند. این کار به داشتن موهای سالم و براق می‌انجامد. علاوه بر استفاده از ماسک موهای حاوی عسل، می‌توانید با اضافه‌کردن کمی عسل به نرم‌کننده حمام خود از خواص نرم‌کنندگی عسل برای مو بهره ببرید. 

  • جلوگیری از شکستن موها

کراتین یک پروتئین ضروری برای تقویت ساختار مو و افزایش استقامت آن است و کراتین‌تراپی از رایج‌ترین اقدامات مراقبتی مو به شمار می‌رود. حدود ۰.۵ درصد از عسل را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند. گرچه این مقدار کم به نظر می‌رسد اما در ترکیب با دیگر مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در عسل اثر خوبی بر مو دارد. 

  • رفع خارش سر و نرمی موها

تمیزی و سلامت پوست سر برای داشتن موهای سالم ضروری است. آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهاب و آنتی‌باکتریال به درمان خارش و مشکلات پوستی مانند پسوریازیس کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از ماسک‌های حاوی عسل برای تمیزکردن آلودگی‌ها از پوست سر و درمان شوره یا درماتیت استفاده کنید.

۵ مدل ماسک عسل برای مو 

۵ مدل ماسک عسل برای مو 

حالا که با فواید و خواص عسل برای موها آشنا شدید، احتمال به فکر بهره‌بردن از آنها هستید. با ترکیب عسل و روغن‌های طبیعی و مفید می‌توانید ماسک موی خانگی خودتان را درست کنید. کیفیت عسل موردی استفاده برای ماسک‌ها تاثیر مستقیمی بر کارایی آنها خواهد داشت. در ادامه طرز تهیه چند مدل ماسک مو با عسل را به شما می‌گوییم و فواید هرکدام را توضیح می‌دهیم.

ماسک عسل و روغن زیتون برای مو

ماسک عسل و روغن زیتون برای مو

برای استفاده از ماسک مو، باید موهای شما تمیز و کمی مرطوب باشد تا بهترین نتیجه را بگیرید. عسل و روغن زیتون را با نسبت ۱ به ۲ مخلوط کنید. برای موهایی با قد متوسط، نصف فنجان عسل و یک‌چهارم فنجان روغن زیتون کافی است. برای اینکه مواد بهتر ترکیب شوند، آنها را ۲۰ ثانیه در ماکرویو قرار دهید و آنها را خوب هم بزنید. صبر کنید تا ماسک خنک شود. ماسک عسل و روغن زیتون را با انگشت به کف سر ماساژ دهید و سپس تا پایین ساقه موها را به آن آغشته کنید. پوست سرتان را با حرکات دایره‌ای نوک انگشت کمی ماساژ دهید و سپس سرتان را با کلاه حمام یا یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه موها را با آب ولرم و شامپو به خوبی بشویید.

ماسک ماست و عسل برای پاکسازی مو

ماسک ماست و عسل برای پاکسازی مو

پروتئین موجود در ماست کف سر را تمیز کرده و موها را تقویت می‌کند. روغن نارگیل نیز نقش آبرسان و نرم‌کننده را بر عهده دارد. روغن نارگیل نیز  ۴ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کنید و چند ثانیه در ماکروویو گرم کنید.

پس از خنک‌شدن، نصف فنجان ماست را اضافه کنید. ماسک ماست و عسل را روی موهای تمیز و نم‌دار بمالید و به کف سرتان ماساژ دهید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خواص عسل جذب موها شوند، سپس آنها را بشویید. اگر پوست سرتان چرب است این ماسک را فقط روی ساقه موها استفاده کنید. در این مطلب می توانید درباره خواص روغن نارگیل برای مو بخوانید. 

ماسک تخم مرغ و عسل برای رشد و تقویت موها

ماسک تخم مرغ و عسل برای رشد و تقویت موها

یکی از مهم‌ترین خواص عسل برای موها تقویت آنهاست. تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئين است که به موها استحکام می‌بخشد. ماسک موهای دارای تخم مرغ، خطر آسیب‌دیدن مو بر اثر شکستن یا وسایل حالت‌دهنده را کاهش می‌دهند.

برای تهیه ماسک موی تخم مرغ و عسل، ۲ قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و کمی حرارت دهید. صبر کنید تا کاملا خنک شود و سپس یک تخم مرغ هم‌زده را به آنها اضافه کنید. موها را به ماسک آغشته کنید و ۲۰ دقیقه زمان دهید. ماسک‌های دارای تخم مرغ را با آب ولرم یا خنک بشویید تا کاملا از موها پاک شوند. 

ماسک پیاز و عسل برای مو

ماسک پیاز و عسل برای مو

ترکیب عسل و آب پیاز را یک ترکیب معجزه آسا برای رشد مجدد موها می‌دانند. شاید در واقعیت اثر این ماسک در حد معجزه نباشد، اما استفاده مداوم این ماسک می‌تواند رشد موها را تحریک کند. گوگرد موجود در آب پیاز، گردش خون پوست سر را تقویت کرده و سرعت رشد موها را افزایش می‌دهد. آب پیاز همچنین خواص آنتی‌باکتریالی دارد که می‌تواند به ضدعفونی کردن پوست کمک کند. مزایای آب پیاز در ترکیب با خواص عسل برای مو بسیار موثر واقع می‌شوند.

یک پیاز متوسط را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به کف‌ سرتان ماساژ دهید. پس از ۳۰ دقیقه سرتان را با آب و شامپو بشویید.

ماسک موز و عسل برای درمان خارش پوست سر

ماسک موز و عسل برای درمان خارش پوست سر

این ماسک برای رفع خارش پوست سر مفید است. یک موز رسیده، یک‌چهارم فنجان عسل و یک‌چهارم فنجان روغن زیتون را در مخلوط‌کن بریزید و مخلوط کنید تا کاملا پوره شوند. ماسک را به کف سرتان ماساژ دهید و موها را برای ۱۵ دقیقه با کلاه حمام بپوشانید. پس از ۱۵ دقیقه موها را با آب و شامپو بشویید.

ماسک عسل برای مو

سخن پایانی 

عسل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی است که آن را به ماده‌ای مغذی برای بدن، به ویژه پوست و مو تبدیل می‌کند. خواص عسل برای نرمی موها، سلامت پوست سر و رشد موها مفید هستند. برای استفاده از انواع ماسک عسل برای مو راه خوبی برای بهره‌بردن از فواید عسل محسوب می‌شود. در این مطلب خواص عسل برای مو را گفته‌ایم و طرز تهیه ۵ مدل ماسک مو با عسل را به شما پیشنهاد دادیم.

نظرات کاربران