search

فواید استفاده از آسپرین

استفاده هر روزه از آسپرین آری یا خیر

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه فاطمه علیزاده پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴

استفاده هر روزه از آسپرین آری یا خیر
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

 برای دهه‌ها، به بیمارانی که مشکل خاصی نداشتند به‌عنوان احتیاط و در راستای پیشگیری از مشکلات قلبی گفته می‌شد آسپیرین با دوز پایین مصرف کنند، اما در سال جاری میلادی نظرات متخصصان تغییر کرد. به عقیده آنها برای بیمارانی که حمله قلبی، سکته مغزی یا جراحی قلب باز داشته‌اند، مصرف روزانه آسپیرین هنوز هم پیشنهاد می‌شود و می‌تواند نجات­ دهنده زندگی‌شان باشد. اما اثر رقیق‌کنندگی خون توسط آسپیرین نیز می‌تواند منجر به خونریزی وخیمی شود، بنابراین برای بیمارانی که مشکل خاصی ندارند، عادت استفاده روزانه آسپیرین ارزش خطرش را ندارد. اما هر دوی این نظرات موافقان و مخالفان خاص خود را داراست و اگر تا پایان با ما همراه باشید می‌توانید دریابید بالاخره استفاده روزانه آسپرین مناسب است یا خیر.

 یک مطالعه جدید، که در سالنامه مجلات پزشکی طب داخلی منتشر شده جمع‌بندی متفاوتی ارائه می‌کند. در پژوهش نام‌برده یافت شده است که آسپیرین خطر مشکلات قلبی را برای بیماران در معرض خطر و برای بعضی بیماران که بدون خطر شناخته شده‌ای در رابطه با بیماری قلبی عروقی باشند، کاهش می‌دهد. پژوهشگران بیان کردند که مزایای آسپیرین بیشتر از مضرات خونریزی است، اگر خطر مرگ ناشی از یک حادثه خونریزی را با خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از حادثه قلبی مقایسه کنید. طبق این پژوهش، حداقل ۱۲ درصد مردان و ۲.۵ درصد زنان بدون سابقه مشکل قلبی، سود خالصی از مصرف پنج ساله آسپیرین دریافت کردند. درصد سود حتی بیشتر می‌شود، اگر خطر دو حادثه خونریزی را با دو حادثه قلبی عروقی مقایسه کنید.

آسپرین

پژوهشگران این نکته را با بررسی داده‌های حاصل از ۲۴۵ هزار انسان سالم در طیف سنی ۳۰ تا ۷۹ سال در نیوزیلند دریافته‌اند.

ونسا سلاک، نویسنده ارشد مقاله در بخش اپیدمیولوژی و آنالیز آماری در دانشکده سلامت جمعیت دانشگاه اوکلند، می‌گوید: «ما هر فرد دخیل در پژوهش را، اگر که تعداد حادثه‌های قلبی عروقی پیشگیری شده برایش بیشتر از تعداد حوادث خونریزی بود، به‌عنوان نفع‌برده از مصرف آسپیرین طبقه‌بندی کردیم. یک هزار نفر با ویژگی‌های یکسان همان افرادی بودند که ۵ سال تحت درمان با آسپیرین قرار داشتند.»

در حالی نویسندگان اینطور جمع‌بندی کرده‌اند که برای بعضی افراد بدون بیماری قلبی، آسپیرین احتمالا صرفا منجر به نفع‌شان می‌شود، اما هشدار نیز داده‌اند که پژوهش‌های بیشتری لازم است روی افرادی که خارج از نیوزیلند زندگی می‌کنند صورت بگیرد. همچنین، آن‌ها مصرف آسپیرین در افراد بالای ۷۹ سال را نیز بررسی نکرده‌اند.  

نویسندگان این پژوهش، قصد بحث به هدف تغییر دستورالعمل‌های کنونی را که برای ایالات متحده توسط دانشکده آمریکایی کاردیولوژی و انجمن قلب آمریکا ایجاد شده بود، ندارند. پژوهش اضافه می‌کند درحالیکه احتمال نفع خالص آسپیرین بیشتر است، اما ارائه یک توصیه عمومی پیرامون آن دشوار است. کوین مک کانوی، استاد بازنشسته آمار کاربردی در دانشگاه اوپن، با هشدار این پژوهش موافق است. «روش‌های تخمین خطر بیماری قلبی عروقی و خونریزی‌های وخیم براساس داده‌های نیوزیلند هستند و ممکن است تصویر نامناسبی برای خطرات در سایر جمعیت‌ها به ما بدهد».

مک کانوی که هیچ وابستگی به پژوهش ندارد به مرکز رسانه علمی بریتانیا گفته است: «اشتباه است اگر به‌سادگی و بدون تحقیق بیشتری نتایج نیوزیلند را به سایر جمعیت‌ها تعمیم دهیم.»

یافته‌های مشابه، تفاسیر متفاوت از تاثیر آسپرین

پژوهش‌های اولیه نشان داده‌اند که دریافت روزانه دوز پایین آسپیرین با افزایش خطر خونریزی در جمجمه ارتباط دارد. دکتر آمیت خرا، استاد پزشکی بخش کاردیولوژی دانشگاه مرکز پزشکی جنوب غرب تگزاس، که در نوشتن آخرین دستورالعمل‌ها در انجمن قلب آمریکا و دانشکده آمریکایی کاردیولوژی درباره آسپیرین همکاری داشته می‌گوید: «این یافته‌ها مشابه مطالعات سه‌گانه سال ۲۰۱۸ است که از آن‌ها در ایجاد دستورالعمل فعلی ایالات متحده استفاده شده است.»

درحالیکه یافته‌ها مشابه‌اند، مطالعات جمع‌بندی متفاوتی دارند و سر این مسئله بحث می‌کنند که رژیم روزانه آسپیرین موجب هیچ منفعت سلامت‌محور شاخصی برای افراد دارای سن‌های بالاتر نمی‌شود و حتی ممکن است باعث آسیب نیز شود. خِرا می‌گوید: «آنچه به‌شدت متفاوت است تفسیر خطر خونریزی است». برخلاف نویسندگان پژوهش کنونی، او فکر می‌کند خطر آسیب بسیار بالاست.

مصرف آسپرین

به گفته خِرا، صحبت از یک خونریزی ساده بینی نیست، بلکه منظور خونریزی‌هایی است که نیاز به بستری شدن و انتقال خون دارند.

در یک پژوهش تازه مشخص شده که میلیون‌ها نفر از بالغین در ایالات متحده که هرگز بیماری قلبی عروقی نداشته‌اند، همچنان از آسپیرین استفاده می‌کنند. خِرا می‌گوید: «در گذشته در جواب نگرانی بیماران برای مصرف روزانه آسپیرین عموما می‌گفتیم ایرادی ندارد، ولی گاهی اوقات نیز رای به عدم‌ مصرف می‌دادیم. اما، امروزه وقتی مردم می‌پرسند عموما می‌گوییم نه، نباید استفاده کنید و گاهی اوقات با مصرف آن موافق هستیم. به این صورت متعادل‌تر است. آسپیرین می‌تواند به افرادی که حمله قلبی و سکته مغزی داشته‌اند، کمک کند اما به‌طور کلی برای افراد سالم یا عمده افراد هیچ کمکی در بر ندارد.»

به‌جای آن، پزشکان به بیماران تاکید می‌کنند که به سبک زندگی سالم خو بگیرند، مثلا سیگار نکشند و کنترل فشارخون و کلسترول را همراه با ورزش و رژیم غذایی داشته باشند.

سلاک، کسی که پژوهش جدید را نوشته تاکید کرده است: «براساس متا آنالیز اخیر منتشر شده از تمام آزمایشات مربوط به آسپیرین بین افرادی که بیماری قلبی عروقی نداشته‌اند، در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی، سود مشخص آسپیرین دیده می‌شود. چالش این است که آسپیرین همزمان خطر خونریزی وسیع را هم باعث می‌شود. آنچه مطالعه ما نشان داده این است که افرادی هستند که با احتساب آسیب‌های خونریزی مجموعا از آسپیرین سود می‌برند، اما پیش‌بینی شخصی از مزایا و مضرات برای شناسایی این افراد لازم است».

نظرات کاربران