search

از بلفاروپلاستی چه انتظاری باید داشت

همه آنچه در مورد عمل جراحی پلک باید بدانید

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه تینا نفری دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ ۱۷:۰۱

همه آنچه در مورد عمل جراحی پلک باید بدانید
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

بسیاری از افراد پس از گذشت سال‌های عمر خود دچار افتادگی پلک می‌شوند. در واقع افتادگی پلک یک نوع ضایعه پوستی شایع است. برای همین متخصصان به دنبال راهی برای بهترین نتیجه هستند. ما در این مطلب توضیح می‌دهیم چگونه بر این مشکل فائق آیید و بدانید چه کسانی باید جراحی بلفاروپلاستی کنند و چه کسانی احتیاج ندارند درگیر مشکل زیبایی پلک شوند. ما تمام جنبه‌های مختلف جراحی پلک را بررسی‌ کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم آنها را با شما در میان بگذاریم. اگر شما فکر می‌کنید که این راه حل شماست تا آخر با ما باشید.

 

چه کسانی باید جراحی زیبایی پلک کنند؟

جراحی پلک اصولا مطلوب کسانی است که به دنبال درمان‌های ضد پیری هستند. شل شدن پوست اطراف چشم شما بخش طبیعی از روند افزایش سن است، اما در صورتی که احساس کردید اثرات آن برای شما آزاردهنده است، حتما این نوع جراحی را در نظر داشته باشید. همچنین افرادی که کیسه‌های چربی قابل توجهی زیر پلک چشم خود داشته باشند یا این‌که ابروهای‌شان شروع به آویزان شدن و افتادگی کرده باشد نیز جزو داوطلبان این نوع جراحی به حساب می‌آیند.

برای برخی افراد، بلفاروپلاستی فراتر از دغدغه‌های زیبایی است. اگر بینایی شما تحت تأثیر افتادگی پلک باشد، ممکن است کاندیدای خوبی برای این روش باشید. برخی از افراد ممکن است از اینکه دید آنها هنگام نگاه کردن به سمت بالا توسط پوست اضافه و آویزان اطراف چشم مسدود شده اظهار ناراحتی کنند.

آمادگی پیش از جراحی پلک

آمادگی جهت جراحی پلک پیچیده است. در مرحله اول لازم است در مورد نگرانی‌ها و نتایج دلخواه خود با یک مشاوره اولیه و یک جراح پلاستیک، گفت‌وگو کنید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد اعتبار و تجربیات آنها در مورد این روش از پزشک جراح خود پرسش‌هایی را مطرح نمایید.

قبل از انجام این عمل لازم است جراح شما برخی از آزمایشات را انجام دهد. یک معاینه فیزیکی برای بررسی و اندازه‌گیری چشمان شما انجام می‌شود. تست‌های بینایی و سنجش میزان تولید اشک چشم نیز انجام می‌شود. در انتها، پزشک از پلک‌های شما عکس می‌گیرد تا در طول جراحی به او کمک کند.

ضروری است اطلاعات لازم در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار جراح قرار دهید. این اطلاعات عبارتند از:

  • داروهای نسخه شده
  • داروهای بدون نسخه
  • مکمل‌های گیاهی

ممکن است از شما خواسته شود مصرف هر چیزی که خطرات خونریزی را افزایش می‌دهد مانند ایبوپروفن (ادویل) یا وارفارین را متوقف کنید. همچنین لازم است از چندین هفته قبل از بلفاروپلاستی سیگار کشیدن را ترک کنید.

باید برای چند روز اول بعد از عمل آماده باشید، زیرا ممکن است پلک‌های شما متورم شده تا جایی که توانایی شما در انجام برخی فعالیت‌ها مختل شود. وعده‌های غذایی مورد نیاز خود را قبل از موعد عمل تهیه کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام موارد مورد نیازتان در منزل موجود است تا مجبور نباشید خانه را ترک کنید. همچنین به یک دوست یا فرد نزدیکی نیاز دارید تا شما را بعد از عمل به خانه منتقل کند.

آمادگی پیش از جراحی پلک

جراحی پلک چگونه انجام می‌شود

بلفاروپلاستی به صورت سرپایی انجام می‌شود. این بدان معنی است که شما می‌توانید کمی بعد از عمل به خانه بروید. بیهوشی عمومی فقط برای برخی افراد استفاده می‌شود. جراح شما معمولاً ماده بی‌حسی را در پلک‌های شما تزریق می‌کند. نخست پلک‌های بالایی مورد معالجه قرار می‌گیرند. در ابتدا، جراح برش کوچکی ایجاد کرده و پوست اضافی و همچنین عضلات و گاهی چربی را خارج می‌کند. ممکن است برخی از این بافت‌ها قبل از اینکه جراح شما شکاف را ببندد، به مناطق دیگر اطراف چشم منتقل شود.

بلفاروپلاستی پلک تحتانی معمولاً شامل حذف رسوبات چربی کیسه‌های زیرچشم و همچنین گاهی اوقات همراه با خارج کردن مقدار کمی پوست است. برش ممکن است در قسمت داخلی پلک یا در قسمت بیرونی زیر مژگان تحتانی باشد. در بعضی از افراد ممکن است پلک تحتانی سفت شده یا به اسکلت استخوانی محکم شده باشد جز در مواردی که جهت رفع مشکلات بینایی تحت عمل جراحی پلک قرار گرفته باشید.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی پلک

بهبودی پس از بلفاروپلاستی در مقایسه با سایر انواع جراحی‌ها نسبتاً کوتاه است. بلافاصله پس از عمل شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. از لحاظ پیامدهای احتمالی جراحی تحت مراقبت قرار خواهید گرفت و در صورتی که عارضه‌ای مشاهده نشود، همان روز به منزل خواهید رفت.

نکته مهم این است که بلافاصله بعد ازعمل پلک چند روز استراحت کنید. احتمال دارد کمی تورم و درد داشته باشید. برای رفع این علائم ممکن است پزشک شما توصیه کند که از ایبوپروفن استفاده کنید. یک تا دو هفته زمان لازم است تا این علائم به طور کامل از بین بروند. همچنین امکان دارد جراح شما استفاده از کمپرس سرد با قطعات یخ را برای چند روز بعد از عمل توصیه کند.

همچنین تاری دید و حساسیت به نور نیز از عوارض جانبی کوتاه مدت هستند. اگر این علائم بیش از یک یا دو روز طول کشید با پزشک خود تماس بگیرید تا دو هفته بعد از جراحی پلک نمی‌توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید. مطمئن شوید که یک جایگزین، همانند عینک طبی در دسترس داشته باشید.

نیازی نیست که در تمام مراحل بهبودی چشمان خود را بپوشانید، اما ممکن است برای محافظت از ناحیه جراحی شده شما با چشم پانسمان شده با گاز استریل به منزل فرستاده شوید. همچنین باید از شستن و تمیز نگاه داشتن محل جراحی اطمینان حاصل کنید. بعد از گذشت چند روز مجددا به پزشک جراح مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام داده و در صورت لزوم بخیه‌ها را خارج کند.

خطرات احتمالی جراحی پلک

تمام انواع جراحی‌ها خطر خونریزی، کبودی و عفونت را به همراه دارد. لخته‌های خون نیز یک خطر نادر اما جدی به حساب می‌آیند.

سایر خطرات و عوارض عبارتند از:

  • تاری دید
  • آسیب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب
  • خشکی چشم
  • خارش اطراف ناحیه چشم
  • عدم توانایی بستن چشمان شما
  • آسیب عضله (آسیب دیدن ماهیچه‌های چشم)
  • زخم ها

خطرات جراحی پلک

بسیار حائز اهمیت است که پیش از عمل با پزشک خود در مورد این خطرات صحبت کنید. همچنین اگر در گذشته در هر نوع جراحی دچار عارضه‌ای شده‌اید، پزشک خود را آگاه کنید.

اثرات مثبت جراحی پلک

گاهی اوقات جهت بهبود نتایج حاصل همراه با عمل بلفاروپلاستی یک عمل جراحی مرتبط دیگر نیز استفاده می‌شود. برخی از افرادی که ابروهای افتاده دارند ممکن است همراه این روش لیفت ابرو را انتخاب کنند. حتی ممکن است برخی دیگر از افراد جهت رفع سایر مشکلات زیبایی چهره هم‌زمان با این عمل، لیفت کامل صورت را انجام دهند. پرسش‌های خود در زمینه روش‌های دیگری که به افزایش اثرات جراحی پلک کمک می‌کند را با پزشک جراح خود در میان بگذارید.

در بهترین حالت، جراحی پلک روشی است که فقط یک بار انجام می‌شود. در صورتی که از نتایج بدست آمده رضایت ندارید یا اگر با جراحی اول پلک‌های شما به طور صحیح بهبود نیافته است به احتمال زیاد نیاز به جراحی‌های بعدی خواهید داشت.

نکته

بلفاروپلاستی در درجه اول برای درمان علائم رایج پیری که در اطراف چشم شما ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نگران مقدار زیاد پوست یا افتادگی‌های اطراف چشم خود هستید، در مورد گزینه‌هایی که در اختیار دارید با یک متخصص پوست صحبت کنید. در برخی موارد ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید.

نظرات کاربران