search

غذایی مناسب برای مهمانی یک جمع گیاهخوار

طرز تهیه پای سبزیجات

clock icon زمان خواندن ۵ دقیقه نیلوفر مغازه‌ای پنج‌شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹

طرز تهیه پای سبزیجات
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
این غذای رنگارنگ و خیره‌کننده که با استفاده از چغندر، سیب‌زمینی شیرین، برگ چغندر و کرفس کوهی آماده می‌شود، می‌تواند میز شام و مهمانی شما را زینت دهد. پای سبزیجات یک انتخاب عالی است، به خصوص اگر مهمانان شما گیاهخوار باشند.

ارزش غذایی

انرژی499 کیلوکالری
کربوهیدرات53 گرم
پروتئین10 گرم
چربی کل25 گرم
کلسترول14 میلی گرم
فیبر خوراکی12 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

60 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

105 دقیقه

serve icon

تعداد سرو

10 نفر

مواد لازم

سیب زمینی شیرین 3 عدد
پاپریکا 2 قاشق چای‌خوری
پودر دارچین 0.5 قاشق چای‌خوری
سرکه سفید 1 قاشق چای‌خوری
چغندر 3 عدد
کرفس 1 عدد
آویشن 4 شاخه
سیر 4 حبه
آرد سمولینا 1 قاشق غذاخوری
برگ چغندر 250 گرم
روغن نارگیل 150 گرم
آرد اسپلت 500 گرم
پودر زیره 2 قاشق چای‌خوری
روغن زیتون 80 میلی‌لیتر
شیر بادام کمی

طرز تهیه  پای سبزیجات

  1. برای تهیه پای سبزیجات چغندر و سیب‌زمینی شیرین را پوست کنده و به ضخامت نیم سانتی‌متر حلقه حلقه کنید. کرفس کوهی را نیز پس از جداکردن پوست بصورت مثلث‌هایی به ضخامت یک سانتی‌متر برش بزنید.
  2. برای تهیه مایه پای سبزیجات، ابتدا دمای فر را روی 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون را با پودر زیره سبز، دارچین و سرکه مخلوط کرده و چغندرها را به این مخلوط آغشته کنید. سپس روی سینی فر چیده درحالی‌که روی آن‌را با فویل پوشانده اید به ‌مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید.
  3. در عین حال، قطعات کرفس کوهی را با مخلوط دو و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون، آویشن، سیر و ادویه‌جات دیگر آغشته کرده و روی سینی فر قرار دهید. دقت کنید که قطعات با فاصله از هم قرار گیرند تا به صورت یک‌دست پخته شوند. حال، قطعات سیب‌زمینی شیرین را به باقی‌مانده سس کرفس کوهی دیگر آغشته کرده و در سینی دیگری بچینید. هر دو سینی را با فویل بپوشانید. پس از گذشت بیست دقیقه  -هنگامی‌که چغندرها برشته شدند، سینی کرفس کوهی و سیب‌زمینی شیرین را نیز داخل فر گذاشته و اجازه دهید که همگی به مدت چهل دقیقه در فر باقی بمانند (چغندرها را از فر خارج نکنید). چند حبه سیر و آویشن را کنار باقی سبزیجات در داخل فر قرار دهید تا کمی برشته شوند. سپس، سیر و آویشن را از فر خارج کرده، برگ‌های آویشن و پوست سیر را جدا کنید. سیر و برگ آویشن را داخل ظرفی ریخته و همراه با قطعات کرفس کوهی له کنید تا مایع خمیری نرمی حاصل شود. این ترکیب را داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی خنک شود. برای صرفه‌جویی در زمان تهیه پای سبزیجات می‌توانید این مرحله را از یک روز قبل انجام دهید.
  4. برای تهیه خمیر پای سبزیجات، ابتدا یک کتری آب را بجوشانید. اندکی روغن نارگیل برای چرب کردن کف قالب بیست سانتی‌متری استفاده می‌کنیم. آرد را داخل کاسه بزرگی ریخته و یک قاشق چای‌خوری نمک را به آن اضافه می‌کنیم. روغن نارگیل را با حدود دویست میلی‌لیتر آب ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید تا به طور کامل در آب جوش حل شود. سپس، مخلوط به دست آمده را به آرد اضافه کرده و با قاشق چوبی به خوبی هم بزنید تا به صورت خمیری شکل درآید. تا جای ممکن سریع عمل کنید. بهتر است که خمیر پای سبزیجات هنگام  باز شدن با وردنه هنوز گرم باشد. یک‌چهارم خمیر را جدا کرده و آن را در کناری گذاشته و با حوله یا پارچه ضخیم بپوشانید. باقی خمیر را با کمک وردنه به ضخامت نیم سانتی‌متر پهن کنید. حالا، خمیر را به دقت در کف قالب کنید و تمام گوشه و کنار قالب را با آن بپوشانید. خمیر اضافی ـ که از کناره‌های قالب بیرون زده ـ را جدا نکنید. فر را روی دمای 180 درجه تنظیم کنید. در این مرحله، ممکن است خمیر ترک بخورد؛ نگران نباشید.
  5. روی خمیر مورد نیاز  پای سبزیجات را با برگ چغندر بپوشانید. سپس، سمولینا را روی برگ‌ها بپاشید. آرد سمولینا رطوبت برگ‌ها را به خود جذب کرده و مرطوب خواهد شد. حالا، قطعات چغندر را روی آن چیده و کمی فشار دهید. روی آن کمی ادویه بپاشید. در لایه بعد از برگ چغندر و در آخرین لایه از کرفس کوهی و سیب‌زمینی شیرین و ادویه استفاده کنید.
  6. خمیری که پیش از این کنار گذاشته‌اید را با کمک وردنه پهن کنید تا صفحه‌ای نیم سانتی‌متری به دست آید. خمیر را روی پای قرار داده و اطراف آن را با کمک چنگال و انگشتان دست خود فرم دهید. با نوک چنگال چندین سوراخ بر روی خمیر ایجاد کنید تا بخار لایه میانی از آن طریق خارج شود. شیر بادام را با کمی روغن زیتون ترکیب کرده و خوب هم بزنید؛ سپس، ترکیب به دست آمده را با کمک برس روی سطح خارجی پای بمالید. به این ترتیب، خمیر شما پس از پخته شدن، رنگ زیبایی به خود خواهد گرفت. اکنون، پای را در طبقه میانی فر قرار داده و به مدت 45 دقیقه بپزید تا سطح آن به خوبی طلایی شود. سپس، می‌توانید فر را خاموش کنید. ولی بهتر است  پای سبزیجات را از فر خارج نکنید. حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. در صورت تمایل، می‌توانید این  پای سبزیجات را تا سه روز در فریزر نگه‌دارید. این غذا می‌تواند به صورت گرم یا سرد سرو شود.
نظرات کاربران