search

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه فاطمه علیزاده دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶

طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید
بستنی زعفرانی یکی از دسرهای سنتی ایرانی است که هواخواهان بسیاری هم دارد. برخی ترجیح می‌دهند تا بستنی را در خانه تهیه کنند. ما اینجا یک روش مطمئن و ساده برای تهیه بستی سنتی ایرانی در خانه به شما ارائه داده‌ایم که حاصل آن یک دسر عالی و خوشمزه است.

ارزش غذایی

انرژی331.8 کیلوکالری
کربوهیدرات37 گرم
پروتئین4.4 گرم
چربی کل19.2 گرم
کلسترول0.2 میلی گرم
فیبر خوراکی0 گرم
preparation time icon

زمان آماده سازی

5 دقیقه

cooking time icon

زمان پخت

دقیقه

serve icon

تعداد سرو

6 نفر

مواد لازم

زرده تخم مرغ 5 عدد
شکر 1 فنجان
خامه 1 فنجان
شیر 1 فنجان

بستنی زعفرانی یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی است که می‌توانید در خانه هم آن را تهیه کنید. کافی است مطابق دستورالعمل زیر پیش بروید.

 

دستور تهیه بستنی زعفرانی

۱- دو ظرف خالی را درون فریزر قرار دهید تا سرد شوند. یکی از ظروف را برای درست کردن بستنی زعفرانی انتخاب کنید و مطمئن باشید که ظرفتان کاملا سرد است. 

 برای تهیه کرم زعفرانی، ابتدا خامه، شیر و زعفران را درون یک قابلمه عمیق ریخته، آن‌را روی حرارت قرار دهید. گاهی هم بزنید تا به آرامی شروع به جوشیدن کند. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید مواد برای مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند (به خورد هم رود). سپس در یخچال بگذارید.

بستنی زعفرانی

۲- برای ادامه مراحل قبلی، ابتدا یک حمام یخ آماده کنید (در یک ظرف یخ فراوان بریزید). در همین حال، خامه زعفرانی را درون یک قابلمه تمیز ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. در کاسه‌ای دیگر، شکر و زرده‌های تخم‌مرغ را به خوبی با هم ترکیب کنید. هنگامی که خامه زعفرانی به نقطه‌ جوش رسید، تخم‌مرغ‌ها را به آهستگی داخل مایع داغ ریخته و مرتبا هم بزنید تا زمانی‌که هیچ دانه شکری باقی نماند. مواد جدید به دست آمده را مجدد درون قابلمه روی حرارت متوسط ریخته و بی‌وقفه با قاشق چوبی هم بزنید. مراقب باشید ترکیب نجوشد و تخم‌مرغ‌ها پخته و سفت نشوند.

۳- به وسیله پشت قاشق، غلظت مایع را تست می‌کنیم. به این صورت که بر پشت قاشق چوبی حاوی مواد، با انگشت خط می‌کشیم. اگر خط از بین نرفت یعنی ما به غلظت دلخواه رسیده‌ایم. سپس به سرعت درون کاسه‌ای آن را صاف کرده و ظرف حاوی مواد را بر روی یخ‌ها قرار دهید و آنقدر هم بزنید تا دماسنج عدد ۴ درجه سانتی‌گراد یا ۴۰ درجه فارنهایت را نشان دهد. ترکیب را درون ظرف سردی که از قبل در فریزر گذاشته بودید ریخته و درب آن را بگذارید و مجدد داخل فریزر قرار دهید.

۴- پس از آنکه ترکیب برای حدود ۲۰ دقیقه درون فریزر ماند، آن را بیرون بیاورید. اگر به اندازه کافی درون فریزر مانده باشد، باید یک لایه ضخیم از کریستال‌های یخ در داخل ظرف ببینید. با استفاده از یک قاشق چوبی یا کف‌گیر، کریستال‌هایی را که در اطراف شکل گرفته‌اند، به مرکز آورده و کاملا هم بزنید تا از تشکیل بیشتر کریستال‌های یخ جلوگیری شود. 

منافذ کوچک هوا که درون بستنی زعفرانی ایجاد شده‌اند، آن را نرم می‌کنند. بنابراین، برای نرم‌ بودن بستنی زعفرانی بایستی آن را هم‌ بزنید. مراقب باشید که ترکیب نیمه یخ‌زده، هنگام زدن بستنی زعفرانی ذوب نشود. استفاده از یک همزن برقی، انجام این مرحله را آسان‌تر می‌کند. 

۵- درب ظرف را گذاشته و آن را به فریزر بازگردانید. پس از سی دقیقه مرحله قبل را تکرار کنید. اگر بستنی زعفرانی یخ‌زده و سفت شده بود، آن را در یخچال بگذارید تا نرم شود. نگران نباشید! این یک اتفاق عادی است.

خواص بستنی زعفرانی

با توجه به موادی که مصرف کرده‌اید و دمای فریزرتان، ممکن است لازم باشد این مرحله را ۳ تا ۴ بار تکرار کنید تا زمانی‌که بستنی، در حالی‌که یخ زده‌است، قوام نرم و خامه‌ای داشته باشد. انتخاب شماست که پس از آخرین ورز، بستنی را درون قالب‌هایی برای فریز کردن بسته‌بندی کنید یا بخواهید درب همان ظرف را گذاشته و به فریزر بازگردانید.

نکته کاربردی در تهیه بستنی زعفرانی

بستنی زمانی که به سرعت یخ می‌زند، کریستال‌های یخ کمتر و قوام نرم‌تری دارد. بنابراین برای تسریع یخ‌زدن، قبل از شروع ترکیب مواد اولیه، ابتدا مواد اولیه را درون یخچال سرد کرده و ظرف خالی را درون فریزر قرار دهید. در نهایت پس از قرار دادن ظرف دربسته محتوی بستنی زعفرانی داخل فریزر، دور آن را با سایر غذاهای یخ‌زده پر کنید تا فرآیند یخ‌زدن به سرعت انجام شود. 

نظرات کاربران