search

در تعطیلات عید چه کار کنیم؟ ۱۱ ایده برای سرگرمی در روزهای تعطیل

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه ارمغان میرزایی یک‌شنبه ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ ۲۳:۱۶

در تعطیلات عید چه کار کنیم؟ ۱۱ ایده برای سرگرمی در روزهای تعطیل
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

تمام سال را برای رسیدن به تعطیلات نوروز، روزشماری کرده‌ایم و وقتی بالاخره فرا می‌رسد نمی‌دانیم تعطیلات عید را  چگونه بگذرانیم. به احتمال زیاد روزهای اول به دید و بازدید از خانواده و دوستان می‌گذرد اما قطعا روزهایی هستند که کار خاصی برای انجام دادن نداریم و می‌خواهیم نهایت استفاده را از آنها ببریم. در ادامه پیشنهادات جالبی برای اینکه «عید چیکار کنیم» به شما می‌دهیم و امیدواریم از ایده‌ها برای گذراندن تعطیلات عید استفاده کنید.

فهرست مطالب 

نکاتی که باید درباره‌ی گذراندن تعطیلات نوروز در کرونا بدانید

به گفته‌ یکی از نویسنده‌های کتاب کودکان بهترین هدایا و لذت بخش‌ترین اتفاقات آن‌هایی نیستند که پول زیادی نیاز دارند یا عجیب‌تر از بقیه هستند. لذت بخش‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین لحظات، زمان‌هایی هستند که در کمال سادگی در کنار افرادی که دوستشان داریم وقت می‌گذرانیم و به اتفاقات دنیا بی‌توجه هستیم. بر اساس این ایده بهترین راه برای اینکه از تعطیلات عید استفاده کنیم، گذاشتن وقت برای تعامل با افراد مورد علاقه‌ یا خودمان است. فعالیت‌هایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت را می‌توان در کنار خانواده یا به تنهایی انجام داد و از آن‌ها لذت برد.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

تماشای فیلم یا سریال

تماشای فیلم و سریال یک سرگرمی ایده‌آل در روزهای تعطیل می‌شود و همه افراد با هر سن و سلیقه‌ای از آن لذت می‌برند. فیلم‌های جدید که امتیاز بالایی از بینندگان گرفته‌اند، فیلم‌های قدیمی و نوستالژیک، سریال‌های طنز که حالتان را خوب می‌کنند یا ژانر وحشت که آدرنالین خونتان را افزایش می‌دهد. 

کودکان با تماشای انیمیشن‌های جذاب می‌توانند هم لذت ببرند و هم مسائل مختلف را بیاموزند. پس اگر هنوز نمی‌دانید در تعطیلات چه کار کنید، لیستی از فیلم و سریال‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و مشغول دانلودشان شوید.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

گوش دادن به موسیقی

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید در تعطیلات عید انجام دهید، گوش دادن به موسیقی است. اگر بتوانید پیچ و تابی نیز به بدن‌تان بدهید و این فعالیت را به یک تحرک لذت‌بخش تبدیل کنید چه بهتر! در انتخاب موسیقی به حرف دلتان گوش کنید، همین که از شنیدن آلبوم خواننده، نوازننده یا گروه مورد علاقه‌تان لذت ببرید کافی است. می‌توانید یک پلی‌لیست (مجموعه‌ آهنگ‌) از موسیقی‌های مورد علاقه‌تان درست کنید یا از اپلیکیشن‌های متعددی که برای گوش دادن موسیقی طراحی شده‌اند کمک بگیرید. روزهای تعطیل فرصت خوبی است که پلی‌لیست‌های مختلفی برای مواقع گوناگون مانند ورزش، کار، ... آماده کنید و روزهای دیگر سال از گوش دادن به آنها لذت ببرید.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

کتاب خواندن

سری به فهرست کتاب‌هایی که قرار است بخوانید - و هرگز فرصت آن را نداشته‌اید - بزنید و یک یا دو تا از آنها را انتخاب کنید. کتاب خواندن در زمان تعطیلات را به کاری پیچیده و سخت تبدیل نکنید. می‌توانید در زمان تعطیلات نوروز از رمان‌ها یا کتاب‌هایی لذت ببرید که در ژانر مورد علاقه‌تان قرار دارند و قرار است با خواندن آن‌ها حسابی به شما خوش بگذرد. حتی می‌توانید با اعضای خانواده جمع شوید و جلسه‌ کتاب خوانی تشکیل دهید. در این جلسه هر فرد می‌تواند قسمتی از کتاب را بخواند و بقیه لذت ببرند. اگر حوصله خواندن کتاب کاغذی را ندارید یا می‌خواهید از زمان‌تان استفاده مضاعفی کرده‌باشید، نسخه‌ صوتی کتاب را دانلود کنید و آن را از زبان یک راوی و گوینده‌ حرفه‌ای بشنوید و لذت ببرید.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

گوش کردن به پادکست

پادکست پدیده‌ نسبتا جدید است که این سال‌ها توانسته مخاطبان زیادی را در ایران جذب کند. پادکست چیزی شبیه به رادیو اما آنلاین است که افراد مختلف راجع به موضوعات مورد علاقه‌ خود برنامه می‌سازند. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های پادکست مثل کست باکس، پادبین، اسپاتیفای یا ساوند کلاد به پادکست گوش کنید.

پادکست‌ها می‌توانند در ژانرهای مختلفی مثل داستان‌های جنایی و هیجان‌انگیز، اتفاقات تاریخی، دانش عمومی، روانشناسی و پزشکی و بحث و گفت‌و‌گو پیرامون مسائل مختلف وجود داشته باشند. شما می‌توانید در هنگام پیاده‌روی یا در زمان انجام کارهایی مثل گردگیری، آشپزی و رانندگی به پادکست گوش دهید.

درست کردن آلبوم

این روزها که گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال جای دوربین‌های عکاسی قدیمی را گرفته‌اند، بیشترمان عکس‌ها را در هارد یا حافظه گوشی و کامپیوترمان ذخیره می‌کنیم. اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از این وسایل جای ورق‌زدن یک آلبوم پر از عکس‌های خاطره‌انگیز را نمی‌گیرند. می‌توانید از طبیعت زیبای بهاری عکاسی کنید یا دورهمی‌های فامیلی را با یک عکس ماندگار کنید. یک آلبوم تهیه کنید و عکس‌هایی را که گرفته‌اید در آن قرار دهید.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

آشپزی کردن

از تعطیلات چگونه استفاده کنیم؟ بدون نگرانی از نتیجه، دستور‌های غذایی متفاوت را امتحان کنیم و لذت ببریم. آشپزی برای برخی افراد یک کار کسالت‌آور است که از سر اجبار و برای رفع مسؤلیت آن را انجام می‌دهند. اما زمانی که به آن به چشم یک تفریح خلاقانه  نگاه کنید، می‌تواند فعالیت لذت‌بخشی باشد. تا جایی که برخی از افراد اعتقاد دارند آشپزی همانند مدیتیشن آرامش بخش است و می‌تواند تاثیر مثبتی بر روحیه‌شان داشته باشد.

اگر از آشپزی لذت می‌برید آن را به همراه خانواده انجام دهید. آشپزی با همسر یا شیرینی درست کردن با کودکتان می‌تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد. بگذارید خلاقیت‌تان شکوفا شود و غذاهایی با طعم و عطر متفاوت تهیه کنید. در انتها خواهی دید چقدر آشپزی کردن شیرین و خوشایند است.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

ورزش کردن

تعطیلات عید را محدود به خوردن خوراکی‌های خوشمزه و استراحت نکنید. حفظ سلامتی در تعطیلات از نکات حائز اهمیت است. اما به ورزش به چشم یک اجبار یا وظیفه‌ی سخت نگاه نکنیم تا بتوانیم از آن لذت ببریم.

به پیاده‌روی در هوای بهاری علاقه دارید یا ترجیح می‌دهید دوچرخه سواری کنید و پدال بزنید؟ شاید بد نباشد یک روز زودتر بیدار شوید و تنها یا با همراهی عزیزان به کوه بروید. مهم پیدا کردن ورزش و تحرک بدنی است که با آن ارتباط بهتری برقرار می‌‌کنید. همچنین ویدیوهای بسیاری در آپارات و یوتیوب وجود دارد که می‌توان همراه آن‌ها ورزش کرد.

روز بی‌تکنولوژی

یکی از روزهای تعطیلات عید را به این چالش جالب اختصاص دهید؛ تلفن همراه، کامپیوتر و حتی تلویزیون را کنار بگذارید. به همراه خانواده یا به تنهایی به انجام کارهایی بپزدارید که برای شما لذت‌بخش هستند ولی نیازی به تکنولوژی ندارند. همچنین می‌توانید برای سرگرم‌شدن پای حرف بزرگترها بنشینید و از آنها بخواهید داستان‌هایی از گذشته برایتان بگویند.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

یادگیری کارهای جدید

تعطیلات نوروز را چگونه بگذرانیم؟ اگر در تلاشید تا مهارتی را بیاموزید و در طول سال وقتی برای آن پیدا نمی‌کنید، تعطیلات عید فرصت مناسبی برای این کار است. این می‌تواند مهارتی باشد که به شما در پیشرفت شغلی کمک می‌کند یا یک کار مورد علاقه مانند معرق‌کاری. 

چند مثال دیگر را اینجا بخوانید:

  • یاد گرفتن نرم افزارهای مرتبط با رشته‌ تحصیلی یا شغلی یا یادگرفتن نرم افزارهای پرکاربرد و مورد علاقه
  • یادگیری کارهایی مثل خیاطی، گلدوزی، انواع بافتن و دیگر کارهای دستی
  • یادگیری درست کردن مدل موی جدید یا یک نوع متفاوتی از آرایش و پیرایش
  • یادگیری یک زبان خارجی جدید با استفاده از نرم افزارهایی همانند دولینگو
  • یادگیری مهارت جدید مثل تعمیر کردن وسایل یا ماشین
  • یادگیری هنرهایی مثل طراحی و نقاشی، کارهای دستی و نواختن یک ساز
  • برگزاری دورهمی‌های مجازی

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

بازی‌های تخته‌ای یا آنلاین

بردگیم‌ها، بازی‌های کارتی یا بازی‌های آنلاین دسته‌جمعی از بهترین سرگرمی‌های تعطیلات عید هستند. بازی‌های تخته‌ای مثل شطرنج، تخته، منچ و ماروپله یا بازی‌های فکری و هیجان‌انگیز مثل مافیا، ریسک و مونوپولی را می‌توان در کنار اعضای خانواده بازی کرد. این بازی‌ها به قدری هیجان‌انگیز و سرگرم کننده هستند که جزو بهترین راه‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می‌آیند. 

بازی‌های آنلاین را نیز می‌توان تنها یا به همراه دوستان به صورت مجازی بازی کرد. گرافیک، انیمیشن و فیلمنامه‌ این بازی‌ها به طرز چشمگیری مسحورکننده است و شرکت در این بازی‌ها می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد.

سرگرمی‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز

مدیتیشن

مدیتیشن یا تمرین‌های ذهن آگاهی برای کاهش استرس و دوری از اضطراب در دوران تعطیلات نوروز توصیه می‌شوند. انواع مختلف و متفاوت مدیتیشن وجود دارد که شما می‌توانید با نصب چندین نرم افزار مدیتیشن بهترین نوع و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

تمرین‌های ذهن آگاهی نیز مثل کشیدن نفس‌های عمیق و معطوف کرن توجه و تمرکز روی حال نیز می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. کتاب‌ها و سایت‌های بسیاری درباره‌ی تمرین‌های ذهن آگاهی نوشته‌اند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

بهتر است مدیتیشن و تمرین‌های ذهن آگاهی در ساعتی از روز انجام شوند که تمرکز بیش‌تری دارید و محیط پیرامون شما ساکت و آرام است. ساعتی از شبانه‌روز ترجیحا شب را برای انجام تمرینات خود انتخاب کنید و تاثیرات آرامش بخش آن را بر روی ذهن و روانتان مشاهده کنید.

سخن پایانی

اینکه از تعطیلات خود چگونه استفاده کنیم یا عید را چگونه بگذرانیم بستگی به علایق و سلیقه‌ ما دارد. ما در این متن سعی کردیم راه‌های جذاب و متنوعی برای چگونگی استفاده از تعطیلات نوروز بیان کنیم. راه‌هایی که برای تمام گروه سنی مناسب باشند و تا حد امکان بتوان در کنار خانواده و دوستان آن‌ها را اجرا کرد. امیدواریم راهکارهای گفته شده برای شما مفید باشند و از انجام آن‌ها لذت ببرید. در انتها امید داریم یک تعطیلات فوق‌العاده و منحصر به فرد را تجربه کنید.

نظرات کاربران