search

ریتیدکتومی چگونه به زیبایی شما کمک می‌کند؟

جراحی لیفت صورت

clock icon زمان خواندن ۴ دقیقه مریم نخعی جمعه ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ ۰۳:۵۸

جراحی لیفت صورت
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

جراحی‌های زیبایی روز به روز در حال پیشرفت است و ریتیدکتومی هم یکی از این روش‌هاست که مطابق آن یک لایه از پوست در هر طرف صورت به عقب کشیده می‌شود و بافت‌های زیر پوست به وسیله جراحی تغییر می‌کنند تا برجستگی‌های صورت را به شکل جوان‌تری برگردانند. البته قبل از بخیه‌ لایه‌ پوست، پوست اضافی برداشته می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد جراحی زیبایی لیفت صورت بیشتر بدانید، این مقاله را تا پایان بخوانید. ما در مورد ابعاد مختلف این عمل زیبایی اطلاعات لازم را به شما ارائه کرده‌ایم.

آنچه می‌خوانید:

دلایل انجام جراحی لیفت صورت

خطرات لیفت صورت

چگونه برای لیفت صورت آماده شوید

آمادگی قبل از جراحی لیفت صورت

آنچه باید در جراحی لیفت صورت منتظرش باشید

بعد از عمل لیفت صورت

جلسات پیگیری بعد از عمل لیفت صورت

خود مراقبتی پس از جراحی لیفت صورت

نتایج لیفت صورت

لیفت صورت

لیفت گردن (پلاتیسماپلاستی) معمولا به عنوان بخشی از لیفت صورت برای کم‌کردن رسوبات چربی و افتادگی پوست گردن انجام می‌شود. لیفت صورت نمی‌تواند باعث کاهش چین و چروک‌های ریز یا آسیب‌های ناشی از نور آفتاب شود. سایر درمان‌های زیبایی می‌توانند در بهبود ظاهر یا کیفیت خودِ پوست موثر واقع شوند.

دلایل انجام جراحی لیفت صورت

با افزایش سن، ظاهر و شکل چهره شما به دلیل تغییرات معمول مرتبط ناشی از سن تغییر می‌کند. پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را ازدست می‌دهد و شل‌تر می شود و رسوبات چربی در بعضی از قسمت‌های صورت کاهش و در برخی نقاط دیگر افزایش پیدا می‌کند. تغییرات مربوط به سن در چهره شما که ممکن است با لیفت صورت کاهش یابد شامل موارد زیر است:

  • ظاهر افتاده‌ گونه‌ها
  • پوست اضافه پایین فک (غبغب)
  • چین خوردگی عمیق پوست از کنار بینی تا گوشه دهان
  • افتادگی پوست و چربی اضافی در گردن (اگر عمل شامل لیفت گردن هم باشد)

لیفت صورت، درمانی برای چین و چروک‌های سطحی، آسیب ناشی از آفتاب، چین و چروک‌های اطراف بینی و لب بالا یا اختلالات در رنگ پوست نیست.

خطرات لیفت صورت

جراحی لیفت صورت می‌تواند عوارضی ایجاد کند. برخی از آن‌ها با مراقبت‌های مناسب، دارو یا جراحی اصلاحی قابل درمان هستند. عوارض طولانی مدت یا دائمی، اگرچه نادر است می‌تواند باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در ظاهر شود. خطرات محتمل شامل موارد زیر است:

هماتوم

تجمع خون (هماتوم) در زیر پوست که باعث تورم و فشار می‌شود، شایع‌ترین عارضه جراحی لیفت صورت است. تشکیل هماتوم که معمولا در بازه‌ ۲۴ساعت بعد از جراحی اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست و سایر بافت‌ها، بی‌درنگ با جراحی درمان می شود.

جای زخم 

زخم‌های برش جراحی لیفت صورت دائمی هستند، اما در بیشتر موارد توسط مو و خطوط طبیعی صورت و گوش پنهان می‌شوند. به ندرت، برش‌ها ممکن است منجر به ایجاد زخم‌های قرمز و برجسته شوند. تزریق یک داروی کورتیکواستروئیدی یا سایر روش‌های درمانی می‌تواند برای بهبود ظاهر زخم‌ها استفاده شود.

آسیب به عصب

آسیب‌دیدگی اعصاب، اگرچه نادر است، ممکن است به‌طور موقت یا دائمی بر اعصاب کنترل‌کننده حواس یا عضلات تاثیر بگذارد. فلج موقتی یک عضله خاص و در نتیجه‌ آن ناهماهنگی در ظاهر و یا حالات صورت و یا از دست دادن موقتی حواس ممکن است از چند ماه تا یک‌ سال طول بکشد. در این حالت، جراحی ممکن است سبب بهبود وضعیت شود.  

ریزش مو

ممکن است ریزش مو را به صورت موقتی یا دائمی در نزدیکی محل‌های برش تجربه کنید. ریزش دائمی مو را می‌توان با عمل جراحی برای پیوند پوست با فولیکول‌های مو رفع کرد.

پوست‌اندازی

به ندرت اتفاق می‌افتد که لیفت صورت جریان خون به بافت‌های صورت را مختل کند. این امر ممکن است منجر به آسیب رساندن به پوست (پوست‌اندازی) شود. پوست‌اندازی با دارو، مراقبت مناسب از زخم و در صورت لزوم به کارگیری روشی برای به حداقل رساندن جای زخم درمان می‌شود.

مانند هر نوع جراحی دیگر، لیفت صورت خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی را به همراه دارد. همچنین برخی شرایط پزشکی یا عادات سبک زندگی نیز می‌تواند خطر عوارض را افزایش دهد. عوامل زیر ممکن است خطر قابل توجهی داشته باشد یا منجر به نتایج نامطلوب شود و پزشکتان ممکن است شما را از انجام لیفت صورت منع کند.

داروهای رقیق‌کننده خون یا مکمل‌ها

داروها یا مکمل‌هایی که خون را رقیق می‌کنند، ممکن است بر توانایی لخته‌شدن خون و افزایش خطر ابتلا به هماتوم بعد از عمل تاثیر بگذارد. این داروها شامل رقیق‌کننده‌های خون (همچون کومادین -Coumadin و پلاویکس -Plavix)، آسپیرین، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، جینسنگ، جینکو بیلوبا (گیاهی دارویی که در درمان اختلالات ناشی از محدودیت گردش خون در مغز موثر است)، روغن ماهی و سایر موارد است.

شرایط پزشکی

اگر از لحاظ پزشکی شرایطی دارید که از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند، نمی‌توانید عمل لیفت صورت را انجام دهید. سایر شرایط، مانند دیابت کنترل‌نشده یا فشار خون بالا، خطر ترمیم ناقص زخم، هماتوم و عوارض قلبی را افزایش می‌دهد.

خطرات لیفت صورت

سیگار کشیدن

استعمال سیگار به‌ طور چشمگیری خطر ترمیم ناقص زخم، هماتوم و آسیب پوستی را بعد از لیفت صورت افزایش می‌دهد.

نوسان وزن

 اگر سابقه افزایش و کاهش وزن مکرر دارید - عواملی که در شکل صورت و وضعیت پوست شما تاثیر می‌گذارد – نتیجه‌ عمل ممکن است رضایت‌بخش نباشد یا ممکن است تنها برای مدت کوتاهی رضایت‌بخش باشد.

چگونه برای لیفت صورت آماده شوید

در ابتدا، با یک جراح پلاستیک در مورد لیفت صورت صحبت کنید. این صحبت به احتمال زیاد شامل موارد زیر است:

تاریخچه پزشکی و معاینه

 برای پاسخ به سوالاتی در مورد شرایط پزشکی گذشته و فعلی، جراحی‌های قبلی، جراحی‌های پلاستیک قبلی، عوارض ناشی از جراحی‌های قبلی، سابقه مصرف سیگار، مواد مخدر یا الکل آماده شوید. در صورت وجود هرگونه نگرانی درباره توان تحمل جراحی، جراح شما معاینه جسمی را انجام می‌دهد، ممکن است سوابق اخیرتان را از پزشکتان درخواست کند یا مشاوره با یک متخصص را توصیه کند.

بررسی داروها

 نام و دوز تمامی داروهایی که به‌طور مرتب مصرف می‌کنید، از جمله داروهای نسخه‌شده، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی را تهیه کنید.

معاینه صورت

جراح پلاستیک از زوایای مختلف صورت شما و از زاویه‌ای نزدیک، عکس می‌گیرد. جراح همچنین ساختار استخوان، شکل صورت، توزیع چربی و کیفیت پوست شما را معاینه کرده تا درباره‌ بهترین گزینه‌های شما برای جراحی لیفت صورت تصمیم‌گیری کند.

انتظارات

جراح در مورد انتظارات شما از نتیجه‌ لیفت صورت سوال خواهد کرد. او به شما کمک می‌کند تا درک کنید لیفت صورت موجب چه تغییراتی در ظاهر شما می‌شود. اما لیفت صورت به چروک‌های ریز یا عدم تقارن طبیعی در چهره شما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

آمادگی قبل از جراحی لیفت صورت

  • دستورالعمل ‌های دارویی را دنبال کنید: راهنمایی‌هایی در مورد اینکه مصرف چه داروهایی را در چه زمانی قطع کنید. به عنوان مثال، به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود حداقل دو هفته قبل از عمل، هرگونه داروی رقیق‌کننده خون یا مکمل آن را قطع کنید. با پزشک خود در مورد اینکه چه داروهایی برای مصرف بی‌خطر هستند و همچنین میزان دوز مصرفشان صحبت کنید.
  • صورت و موهای خود را بشویید: به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که صبح روز جراحی موها و صورت خود را با صابون میکروب‌کش (صابون ضدباکتری) بشویید.
  • از غذا خوردن خودداری کنید: از شما خواسته می‌شود بعد از نیمه شبِ قبل از عمل، چیزی نخورید، اما می‌توانید آب بنوشید و داروهایی را که توسط جراح شما تایید شده است، مصرف کنید.
  • در دوره نقاهت بعد از عمل از کسی کمک بگیرید: اگر لیفت صورت شما سرپایی انجام می‌شود، برنامه‌ریزی کنید تا شخصی بعد از عمل شما را به خانه ببرد و شب اول بعد از عمل در کنار شما بماند.

آنچه باید در جراحی لیفت صورت منتظرش باشید

عمل لیفت صورت در بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی قابل انجام است.

قبل از عمل لیفت صورت

گاهی اوقات این عمل با مسکن و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، که تنها بخشی از بدن شما را بی‌حس می‌کند. در موارد دیگر ، بیهوشی عمومی – که کاملا شما را بیهوش می‌کند - توصیه می‌شود.

در طول عمل لیفت صورت

به طور کلی، لیفت صورت شامل بالا بردن پوست و سفت‌شدن بافت‌ها و ماهیچه‌های زیرین است. ممکن است، چربی موجود در صورت و گردن تراشیده یا برداشته و یا جا‌به‌جا شود. سپس دوباره پوست صورت بر قسمت‌های تازه جابه‌جا شده‌ کناری صورت کشیده می‌شود، پوست اضافی برداشته می‌شود و زخم بخیه و بسته می‌شود.

برش‌های مربوط به این عمل به تکنیک‌های مورد استفاده و ترجیحات بیمار بستگی دارد. گزینه‌های پیش‌رو عبارتند از:

  • برش معمول لیفت صورت از قسمت شقیقه در خط موها شروع می‌شود، تا پایین و نزدیک جلوی گوش ادامه و در پایین جمجمه و پشت گوش‌ها پایان می‌یابد. ممکن است، یک برش هم زیر چانه ایجاد کنند تا ظاهر گردن شما هم بهتر شود.
  • برش مختصر یک برش کوتاه‌تر است که از خط موی شما دقیقا بالای گوش شروع می‌شود، جلوی گوش امتداد می‌یابد، اما تا قسمت پایین جمجمه ادامه پیدا نمی‌کند.
  • برش لیفت گردن از جلوی لاله‌ی گوش شما شروع می‌شود و در اطراف گوش تا قسمت پایین جمجمه ادامه می‌یابد. یک برش کوچک هم در زیر چانه ایجاد می‌شود.

لیفت صورت به طور کلی دو تا چهار ساعت طول می‌کشد، اما اگر سایر عمل‌های زیبایی هم همزمان انجام شوند، ممکن است طولانی‌تر شود.

آمادگی برای لیفت صورت

بعد از عمل لیفت صورت

بعد از لیفت صورت ممکن است دچار موارد زیر شوید:

  • درد خفیف تا متوسط
  • درناژ (خروج ترشحات از) محل زخم
  • ورم
  • کبودی
  • بی‌حسی

در صورت وجود موارد زیر بی‌درنگ با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید در یک طرف صورت یا گردن طی بیست و چهار ساعت بعد از عمل
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم

محل برش‌ها به احتمال زیاد با بانداژهایی پوشانده می‌شوند که فشار ملایم را برای به حداقل رساندن تورم و کبودی ایجاد می‌کنند. ممکن است، یک لوله کوچک در زیر پوست، پشت یک یا هر دو گوش قرار گیرد تا خون یا مایعات اضافی تخلیه شود.

طی چند روز اول بعد از عمل لیفت صورت

  • در حالتی که سرتان بالاتر قرار گرفته است، استراحت کنید.
  • طبق توصیه پزشک از داروهای ضد درد استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و کاهش تورم بسته‌های یخ را روی صورت قرار دهید.

جلسات پیگیری بعد از عمل لیفت صورت

در طی دو ماه بعد از عمل چندین قرار ملاقات پیگیری برگزار می‌شود که شامل موارد است:

  • روز بعد از عمل، جراح شما به احتمال زیاد لوله انتقال مایعات (از داخل زخم به بیرون) را برمی‌دارد، پماد آنتی‌بیوتیک را بر روی بریدگی‌ها می‌مالد و باندهای جدیدی را روی صورتتان قرار می‌دهد.
  • به احتمال زیاد، دو تا سه روز بعد از لیفت صورت می‌توانید به جای بستن بانداژ از یک باند صورت‌ کشسان استفاده کنید. 
  • حدود یک هفته پس از عمل، پزشک بخیه‌های شما را می‌کشد و زخم را معاینه می‌کند.
  • معاینه‌های بعدی برای نظارت بر روند بهبود شما برنامه‌ریزی می‌شود.

مراقبت بعد از لیفت

خود مراقبتی پس از جراحی لیفت صورت

مراقبت از خود در خانه تا سه هفته بعد از عمل به بهبودی شما کمک می‌کند و خطر عوارض را به حداقل می‌رساند:

  • دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را طبق راهنمایی‌های جراح خود دنبال کنید.
  • پوسته‌هایی را که روی زخم تشکیل می‌شوند را جدا نکنید. 
  • به دستورالعمل‌های مربوط به زمان شروع استفاده از شامپو و صابون و انواع مجاز قابل استفاده توجه کنید.
  • لباسی بپوشید که از جلو بسته می‌شود (به جای لباس‌هایی که از سر پوشیده می‌شوند).
  • از فشار بیش از حد یا حرکت دادن زخم یا اطراف آن خودداری کنید.
  • از آرایش کردن خودداری کنید.
  • از ورزش و فعالیت‌های شدید یا هوازی خودداری کنید.
  • به مدت سه هفته محل برش زخم‌ها را در معرض مستقیم آفتاب قرار ندهید و پس از آن از ضد آفتاب با اس‌پی‌اف- ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.
  • حداقل شش هفته از رنگ کردن، دکلره کردن و یا فر کردن موها خودداری کنید.

در هفته‌های بعد از لیفت صورت، می‌توانید موهای خود را به گونه‌ای حالت دهید که تمامی علایم باقی‌مانده از محل عمل پنهان شوند. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که شرکت در رویدادهای مهم اجتماعی را برای چند ماه به تاخیر بیندازید تا زمانی که به احتمال زیاد به حالت عادی برگشته‌اید.

نتایج لیفت صورت

لیفت صورت می‌تواند جلوه‌ جوان‌تری به چهره و گردن شما بدهد. نتایج مربوط به لیفت صورت دائمی نیست. با افزایش سن، ممکن است پوست صورت دوباره شل شود. به طور کلی، می‌توان انتظار داشت که نتایج لیفت صورت به مدت ده سال باقی بماند.

نظرات کاربران