search

درمان گیاهی دیابت - آیا درمان قطعی دیابت با طب سنتی ممکن است؟

clock icon زمان خواندن ۶ دقیقه محمدمهدی غیاثوند دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۰۰

درمان گیاهی دیابت - آیا درمان قطعی دیابت با طب سنتی ممکن است؟
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

درمان‌های گیاهی و سنتی نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشورها طرفداران خاص خود را دارد. اما همیشه در خصوص کارآمد بودن این روش‌های درمانی سوالات جدی مطرح شده است؛ امکان درمان گیاهی دیابت یکی از این موارد است. در ادامه درباره درمان گیاهی در طب سنتی و امکان درمان دیابت با داروهای گیاهی می‌نویسیم. 

فهرست مطالب

درمان گیاهی دیابت

نگاهی عمیق‌تر به دیابت

اغلب افراد با بیماری دیابت آشنا هستند پس قصد ما در این بخش معرفی آن نیست. اما برای اینکه بدانید آیا درمان گیاهی دیابت وجود دارد یا نه باید ابتدا درک درستی از ابتلا به دیابت داشته باشید.

آن چیزی که بیماران دیابتی با آن درگیر هستند مشکل در استفاده یا تولید هورمون انسولین است. برای جبران این کمبود یا عدم عملکرد درست شما نیاز به تزریق انسولین دارید. ممکن است که با رعایت اصول تغذیه سالم و ورزش بتوانید در بر مدیریت قند خون تاثیر بگذارید، اما هرگز نمی‌توانید آن‌ها را جایگزین انسولین کنید. چرا که هیچگونه جایگزین انسولین در طب سنتی وجود ندارد که مشابه انسولین در بدن عمل کند. البته در نظر داشته باشید که در صورت ابتلا به دیابت، باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید. در این مطلب از وبسیات سبک زندگی می‌توانید درباره پرهیز غذایی در رژیم غذایی دیابت بیشتر بخوانید. 

چگونه متخصصان به کمک درمان گیاهی دیابت را کنترل می‌کنند

در قدم اول باید متخصص طب سنتی را پیدا کنید که در زمینه درمان گیاهی دیابت تخصص کافی داشته باشد. برخی از پزشکان طب سنتی تنها به درمان یک نوع خاص دیابت می‌پردازند و برخی دیگر در زمینه انواع دیابت مهارت لازم را دارند. سپس باید درباره شرایط بیماری، رژیم غذایی و بیماری‌های زمینه‌ای به پزشک خود توضیحاتی را ارائه دهید.

به طور کلی، رویکرد یک متخصص طب سنتی برای درمان گیاهی دیابت شامل موارد زیر است:

  • بررسی رژیم غذایی بیمار و اطلاعات مربوط به قند خون جهت اصلاح مواد غذایی مصرفی و پیشنهاد داروها و غذاهایی گیاهی و طبیعی که می‌توانند به کاهش قند خون کمک کند.
  • بررسی بیماری‌های زمینه‌ای فرد مانند بیماری‌های قلبی، کلیه‌ای و کبدی
  • جلوگیری از پیشرفت بیماری و وخیم شدن وضعیت بیمار
  • تجویز داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی برای جبران کمبود مواد مغذی

کدام گیاهان و مواد طبیعی را برای درمان گیاهی دیابت استفاده کنیم

متخصصان گیاهان دارویی و پزشکان طب سنتی معتقد هستند که مکمل‌ها و گیاهان دارویی هرگز نمی‌توانند جایگزین انسولین برای بیمارانی شوند که نیاز به تزریق انسولین دارند. هیچ داروی گیاهی وجود ندارد که بتواند به لوزالمعده در تولید یا بهبود کیفیت انسولین کمک کند. به همین دلیل بهتر است مراقب ادعای درمان قطعی دیابت با طب سنتی به خصوص درمان دیابت نوع یک در طب سنتی باشید.

درمان گیاهی دیابت به عنوان یک عنصر جانبی در کنار باقی عناصر در یک برنامه جامع درمانی دیابت عمل خواهد کرد. مواد و داروهای تجویز شده در طب سنتی می‌توانند به رفع کمبود مواد مغذی بدن، کاهش سطح گلوکز، بهبود مقاومت به انسولین، کاهش التهابات ناشی از دیابت و سایز عوارض کمک کنند. یک پزشک طب سنتی که بر کار خود تسلط داشته باشد همواره تعادل بین درمان‌های گیاهی و داروهای تجویز شده را کنترل می‌کند.

درمان گیاهی دیابت

گیاهان دارویی زیر دارای اثر بخشی در روند درمان و کنترل دیابت نوع دو هستند:

  • زردچوبه: کورکومین یا دی فرولوئیل متان که در ادویه زردچوبه وجود دارد دارای خواص ضد التهابی و یک آنتی اکسیدان قوی است. این ماده در کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت موثر است.
  • جینسینگ: مطالعات نشان داده جینسینگ یک داروی سنتی است که برای هزاران سال به منظور کاهش قند خون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. عصاره این گیاه قادر است در کنترل قند خون و طبیعی نگه داشتن سطح آن کمک کرده و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.
  • شنبلیله: اثر بخشی این سبزی بر دیابت طی آزمایش‌هایی در انسان‌ها و حیوانات مشخص شده است. افزودن دانه شنبلیله به رژیم غذایی اثر خوبی بر کنترل قند خون دارد.
  • گیاه اسفرزه: این گیاه که حاوی فیبر است در کاهش قند خون موثر است. زمانی که آن را آب مخلوط کنید به شکل ژله درمی‌آید که این موضوع سبب کند شدن هضم غذا و در نتیجه تنظیم سطح قند خون می‌گردد.
  • دارچین: مطالعات متعددی نشان داده که مصرف حدودا نصف قاشق چای خوری در روز باعث بهبود چشمگیر سطح قند خون، کلسترول و تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.
  • آلوئه ورا: شیره گیاه آلوئه ورا می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. از شیره این گیاه در منظقه خاورمیانه به طور سنتی برای درمان دیابت استفاده می‌شود.
  • خربزه تلخ: عصاره خربزه تلخ می‌تواند در بهبود دو علامت اصلی دیابت یعنی تشنگی و خستگی موثر باشد. همچنین عصاره این میوه در بهبود سطح قند خون نیز مفید است.
  • ریحان: این گیاه که از تیره نعنایان و یکی از انواع ریحان به حساب می‌آید باعث افزایش ترشح انسولین شده و می‌تواند تاثیر مثبتی بر قند خون ناشتا و بعد از غذا داشته باشد.

گیاهان دارویی دارای اثر بخشی در روند درمان دیابت

  • کروم: این ماده  معدنی با انسولین برای انتقال گلوکز به سلول‌ها همکاری کرده و در کاهش سطح قند خون موثر است. کروم در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و لوبیا سبز وجود دارد.
  • چای سبز: آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز اپی گالوکاتکین گالات (EGCG)  است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که EGCG دارای مزایای سلامتی بی‌شماری از جمله کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از دیابت نوع ۲، کنترل قند، کمک به فعالیت بهتر انسولین است.

مراقب تداخل دارویی و درمان گیاهی دیابت باشید

استفاده از تجربیات و محاسن درمان گیاهی دیابت نباید به تنهایی صورت بگیرد و شما نباید ارتباط خود را پزشک معالج قطع کنید. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانید برخی از درمان‌های طبیعی و داروهای گیاهی ممکن است با داروهایی که برای مدیریت و کنترل دیابت استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد.

این تداخلات دارویی گاهی بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب صدمات جبران ناپذیری شود. قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا وارد کردن هر نوع ماده غذایی جدید به رژیم خود با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

تداخل دارویی و درمان گیاهی دیابت

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که درمان گیاهی دیابت هیچگاه نمی‌تواند جایگزین انسولین شود. این نوع درمان‌ها به صورت مکمل و برای کاهش عوارض بیماری مناسب هستند. متاسفانه در زمینه طب سنتی افراد سودجو و شیادی هستند که با تبلیغ داروها اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و مدعی درمان قطعی دیابت با طب سنتی هستند. هیچگاه به اینگونه تبلیغات اعتماد نکنید و فقط با مشورت پزشکان معتبر اقدام به درمان خود کنید. برخی عوارض بیماری دیابت مثل تزریق نکردن به موقع انسولین یا تداخل آن با دیگر داروها ممکن است منجر به مرگ شود.

نظرات کاربران