search

پرکاری تیروئید را چگونه درمان کنیم؟

همه چیز درباره جراحی تیروئید

clock icon زمان خواندن ۵ دقیقه تیم سلامت سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۲۹

همه چیز درباره جراحی تیروئید
۵/ ۴.۵۰
امتیاز دهید

پرکاری تیروئید یکی از بیماری‌هایی است برای بیمار مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. برخی از انواع پرکاری تروئید با دارو رفع می‌شود، اما در پاره‌ای موارد لازم است این بیماری با جراحی درمان شود. در ادامه هر آن چیزی که لازم است در مورد جراحی تیروئید بدانید، آمده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

چه زمانی‌ جراحی تیروئید راه‌کار مناسبی است؟

آنچه که قبل از جراحی تروئید باید بدانیم

خطرات و عوارض تیروئیدکتومی

برای بعضی از انواع پرکاری تیروئید، مثل آدنوم تیروئید (تیروئید سمی آدنوم که یک تومور خوش‌خیم غده تیروئید است)، جراحی مستلزم برداشتن قسمتی از غده تیروئید شماست. تقریباً برای دیگر انواع پرکاری تیروئید، شامل بیماری گریوز، کل غده تیروئید برداشته می‌شود.

تیروئیدکتومی یا همان برداشتن غده تیروئید، چندین ساعت طول می‌کشد و معمولاً زمان ریکاوری کمی دارد و عوارض پس از عمل هم اگر عوارضی وجود داشته باشد بسیار کم است. یک برش در جلوی گردن‌تان زده می‌شود و عمل هم تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد.

به محض اتمام عمل، می‌توانید راحت غذا بخورید٬ حرف بزنید و راه بروید. احتمالاً یک شب در بیمارستان خواهید بود؛ اما در بعضی از عمل‌ها که فقط  قسمتی از تیروئید برداشته می‌شود، چند ساعت پس از عمل بیمار مرخص می‌شود.

تیروئید

چه زمانی‌ جراحی تیروئید راه‌کار مناسبی است؟

تیروئیدکتومی تنها راهی است که پرکاری تیروئید را سریع درمان می‌کند. عمل غده تیروئید راه مرسومی نیست، اما در بعضی موارد مناسب‌ترین و درست‌ترین راه‌کار درمانی است. بعضی افراد به داروهای ضد پرکاری تیروئید حساسیت دارند و درصد کمی هم نسبت به ید رادیواکتیو مقاوم هستند. در بعضی موارد هم افراد نسبت به این درمان‌ها احساس راحتی ندارند. ترجیح شما هم برای انتخاب نوع درمان اهمیت دارد.

مورد دیگر وقتی است که پرکاری تیروئید موجود به دلیل ندول‌های داغ باشد. ندول داغ (که ندول سمی هم شناخته می‌شود) به ندولی گفته می‌شود که به دلیل اطاعت نکردن از فرمان‌های هیپوفیزی، هورمون بیش از حد تولید می‌کند. همین امر منجر به پرکاری تیروئید می‌شود. بسته به موقعیت ندول، جراح می‌تواند فقط قسمتی از غده را بردارد که شامل ندول داغ شده است. در این صورت بخشی از غده تیروئید شما سالم می‌ماند که همین برای بدن شما کافی خواهد بود.

تیرويدکتومی بیشتر اوقات زمانی تجویز می‌شود که غده تیروئید بسیار بزرگ باشد، ندول مشکوک به سرطان داشته باشد و یا تغییرات زیادی در وضعیت چشم(ophthalmopathy)  همراه با بیماری گریوز پیش بیاید.

آنچه که قبل از جراحی تروئید باید بدانیم

قبل از جراحی، باید شرایط جسمانی خود را بررسی کنید؛ در غیر این صورت ممکن است از نظر قلبی به مشکل بربخورید و یا به‌طور خطرناکی با حجم زیادی از هورمون مواجه شوید که وارد جریان خون شما می‌شود.

برای کنترل تیروئید پرکار قبل از عمل، احتمالاً پزشک‌تان یک‌سری داروهای ضدپرکاری تیروئید (داروهای ضدپرکاری تیروئید و یا بلوک‌کننده بتا -مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا) به شما می‌دهد. در هر صورت تمام این مسائل باید قبل از عمل زیر نظر پزشک‌تان صورت بگیرد.  

راه دیگر استفاده از ید درمانی اولیه (بدون رادیواکتیو) یک هفته قبل از جراحی است. ید درمانی اولیه، یک راه‌کار موقتی برای پرکاری تیروئید است. این درمان به هیج‌وجه نباید زودتر از هفته قبل از جراحی شروع شود؛ در غیر این صورت پرکاری تیروئيد ممکن است دقیقاً قبل از جراحی دوباره نمایان شود و حتی می‌تواند بدتر از گذشته بروز کند.

خطرات و عوارض تیروئیدکتومی

همانند بسیاری از عمل‌های جراحی، تیروئیدکتومی هم یک‌سری خطرات و عوارض دارد که باید قبل از ادامه این راه‌کار درمانی از آن باخبر باشید. اگر این جراحی زیر نظر جراح حاذق صورت بگیرد، عوارض آن کمتر از دو درصد خواهد بود.

جراحی تیروئید

سعی کنید برآورد مشابهی از عوارض جانبی هر دو روش درمان، جراحی و همچنین دارودرمانی و ید رادیواکتیو، داشته باشید. باید با پزشک‌تان مشورت کنید تا بهترین جراح را برای درمان‌تان انتخاب کنید.

در بین عوارض جراحی، احتمال خیلی کمی وجود دارد که به بافت اطراف غده تیروئید آسیب برسد. یکی از این آسیب‌ها ممکن است به عصب‌های صوتی باشد که در این صورت امکان دارد به طور دائم صدایتان خش‌دار شود. غده پاراتیروئید هم در نزدیکی غده تیروئید قرار دارد و احتمال آسیب دیدگی آن هم وجود دارد. غده پاراتیروئید سطح کلسیم بدن را تنظیم می‌کند.

اگر با تیروئیدکتومی آسیبی به غدد پاراتیروئید وارد شود، هیپوپاراتیروئیدیسم (كم‌كاري غدد پاراتيروئيد) پیش می‌آید که در نهایت باعث هیپوکلسمی (یک وضعیت غیر طبیعی کمبود کلسیم در خون) می‌شود. حتی وقتی که بعد از جراحی پاراتیروئیدها به صورت عادی کار کنند، بدن شما ممکن است مستعد یک دوره موقتی هیپوکلسمی یا کمبود کلسیم در خون شود که می‌توان با مکمل‌های کلسیم آن را درمان کرد. این موضوع هم به این دلیل رخ می‌دهد که پرکاری تیروئید قبل از جراحی می‌تواند ذخایر کلسیم را در بدن خالی کند و پرکردن این ذخایر بعد از جراحی کمی طول می‌کشد. عفونت و خون‌ریزی هم خیلی به‌ ندرت بعد از عمل جراحی پیش می‌آید.

یکی از عوارض دیگر عمل جراحی تیروئید، کم‌کاری تیروئید است که معمولاً بعد از برداشتن کل تیروئید پیش می‌آید؛ اما گاهی بعد از برداشتن قسمتی از تیروئید هم دیده می‌شود.

برای جبران کمبود هورمون‌های تیروئید، درمان جایگزینی هورمون تیروئید انجام می‌شود. درمان‌های ایمن بلندمدت‌ بیشتری برای کم‌کاری تیروئید، نسبت به پرکاری تیروئید، وجود دارد. همچنین درمان جایگزینی هورمون تیروئید همیشگی است و راه مؤثر، ایمن و کم‌هزینه‌ای نیز محسوب می‌شود. با اینکه عمل جراحی درمان رایجی نیست، اما می‌تواند گزینه خوبی برای بیماری شما باشد. با پزشک خود صحبت کنید و شرایط خود را بررسی کنید. مطمئناً بهترین راه‌کار را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

نظرات کاربران