search

علائم جدید ویروس کرونا - از کرونا انگلیسی چه می‌دانید؟

clock icon زمان خواندن ۸ دقیقه محمدمهدی غیاثوند سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۱۸:۲۰

علائم جدید ویروس کرونا - از کرونا انگلیسی چه می‌دانید؟
۵/ ۵.۰۰
امتیاز دهید

ویروس‌ها موجودات ریزی هستند که با میکروسکوپ معمولی قابل‌ دیدن نیستند. ویروس‌‌ها انواع مختلفی دارند که جهان امروز با نوعی از آن با نام کووید ‍۱۹ و نام عمومی کرونا درگیر شده است. بسیاری از پزشکان از این ویروس با نام ویروس مرموز یاد می‌کنند. علت استفاده از اصطلاح مرموز این است که هر روز که می‌گذرد علائم جدید ویروس کرونا گزارش می‌شود. در ادامه شما را با کرونا و نشانه‌های جدید بیماری کرونا انگلیسی که اخیرا گزارش شده است، آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

کشف واکسن کرونا

ویروس کرونا چیست

ویروس کرونا ویروسی است که انواع مختلفی دارد، اما با نام کلی ویروس کرونا شناخته می‌شود. این ویروس یک بیماری همه‌گیر در سراسر جهان ایجاد کرده است.

گزارش علائم جدید ویروس کرونا رو به افزایش است. برخی از پزشکان و محققان آن را ادامه ویروس سارس می‌دانند. بیماری ناشی از ویروس کرونا اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در چین ظاهر شد. خیلی از افراد فکر می‌کردند این بیماری مانند سارس بوده و به قسمت‌های دیگر جهان منتقل نمی‌شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد، چین این بیماری را مانند اجناس خود به کشورهای دیگر صادر کرد.

ویروس‌های کرونا به دلیل ظاهرشان نام‌گذاری شده‌اند، زیرا زیر میکروسکوپ، ویروس‌ها ساختاری نوک‌تیز دارند که شبیه تاج به نظر می‌رسند.

ویروس کرونا چیست

علائم جدید ابتلا به ویروس کرونا چیست

بسیاری از ویروس‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند. پزشکان و محققین علم پزشکی اعلام کرده‌اند که این مورد بسیار نادر است که ویروسی به‌گونه‌ای تغییر کند که به‌طور ناگهانی بسیار خطرناک شود. علائم جدید ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن ویروس کرونا، فورا گزارش می‌شوند تا بتوان در مقابل آن به‌درستی رفتار کرد.

با توجه به اینکه ویروس کرونا در سراسر جهان انتشار پیدا کرده کد ژنتیکی آن در طول مسیر انتقال تغییراتی داشته است.

کرونا ویروس جدید از ابتدا با علائمی چون سرفه، تب و لرز، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، بدن‌درد، آبریزش بینی و گلودرد گزارش شد و علائم ویروس کرونای جدید شبیه بیماری سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا به نظر می‌رسید.
با گذشت زمان و تکمیل مقالات علمی از سراسر جهان علائم جدید، به علائم قبلی علائم جدید ویروس کرونا اضافه شدند. این علائم شامل از بین رفتن حس بویایی و چشایی، خستگی مفرط، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال هستند.

با گذشت زمان، گزارش‌ها، نشانه‌های جدید کرونا را شرح داده‌اند. فشارخون بالا، التهاب‌های پوستی، تغییر رنگ پوست و قرمزی چشم نشانه‌های جدید بیماری کرونا هستند. در برخی موارد سکته قلبی و سکته مغزی به علت بالا بودن فشارخون ناشی از بیماری کرونا نیز گزارش شده است. گفتنی است، در برخی مقالات علمی التهاب کلیه و کبد را علائم ویروس کرونای جدید عنوان کرده‌اند.

در ادامه مطلب با برخی از علائم جدید ویروس کرونا و همچنین کرونا انگلیسی بیشتر آشنا می‌شویم.

علائم جدید ویروس کرونا که مرتبط با گوارش هستند

علائم جدید ویروس کرونا که مرتبط با گوارش هستند

برخی از افراد مبتلا به کرونا با علائم گوارشی مواجه می‌شوند. در حال حاضر نیز شایع‌ترین علامت ویروس جهش یافته که کرونای انگلیسی نام دارد، مشکلات گوارشی است. محققان دانشگاه استنفورد دریافتند یک‌ سوم بیماران مبتلا به کرونا دارای مشکلات خفیف در سیستم گوارشی هستند. محققان چینی در دانشگاه پکن با مطالعه بر علائم جدید ویروس کرونا که شامل اسهال و استفراغ می‌شود، دریافتند که ۳.۶ تا ۱۵.۹ درصد از بزرگسالان آن را تجربه می‌کنند، در حالی‌ که ۶.۵ تا ۶۶.۷ درصد از کودکان مبتلا، تجربه اسهال و استفراغ دارند.

علائم جدید ویروس کرونا که مرتبط با گوارش هستند

از دست دادن اشتها یکی دیگر از علائم جدید ویروس کرونا گوارشی است. در گزارش‌ها آمده است حدود ۳۹.۹ تا ۵۰.۲  درصد از افراد دچار کاهش اشتها می‌شوند. درد شکمی و خونریزی گوارشی از دیگر علائم جدید ویروس کرونا است که توسط پزشکان و محققان گزارش شده است.

پزشکان و محققان گزارش کرده‌اند که برخی از افراد ممکن است فقط علائم گوارشی را تجربه کنند بدون اینکه علائم متداول‌تری مانند تنگی نفس ایجاد شود. در این حالت بیمار وضعیت خود را با عفونت روده‌ای و مسمومیت غذایی اشتباه می‌گیرد. ویروس کرونا می‌تواند از طریق گیرنده‌های سطح سلول توسط آنزیم‌های تبدیل‌کننده به سیستم هضم غذا وارد شود. گیرنده‌های این آنزیم در دستگاه گوارش ۱۰۰ برابر بیشتر از دستگاه تنفسی هستند.

تجربه اختلال در سیستم گوارشی می‌تواند علامت هشدار دهنده اولیه بوده یا می‌تواند برای برخی بیماران تنها علامت باشد. در صورت بروز چنین علائمی بهتر است از خوردن غذاهایی که باعث ناراحت شدن معده می‌شوند خودداری کرده و در منزل استراحت کرد. در این مطلب از وبسایت سبک زندگی توانید درباره مراقبت از بیمار کرونایی در منزل بیشتر بخوانید. 

علائم جدید ویروس کرونا که مرتبط با گوارش هستند

برخی از افراد نیز ابتدا با علائمی چون سردرد، تب و سرفه مواجه شده و بعد از اینکه با تجویز دکتر شروع به خوردن آنتی‌بیوتیک می‌کنند دچار اسهال می‌شوند. این‌ گونه اسهال شدن بر اثر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها است که میکروب‌های خوب ساخته‌ شده توسط خود بدن را نیز از بین می‌برند. راه‌ حل برطرف کردن این ‌گونه از اسهال خوردن فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک‌ مثل ماست و پنیر است.

علائم جدید پوستی ویروس کرونا

علائم جدید پوستی ویروس کرونا

برخی از بیماران مبتلا به کرونا با علائم جدید ویروس کرونا که به‌صورت علائم پوستی است مواجه می‌شوند.

دکتر شوارتز ۳۷ ساله زمانی که با زخم‌های روی پای خود مواجه شد فکر می‌کرد شاید با جایی برخورد کرده‌اند. این ضایعات روی انگشتان پای راستش تشکیل شده بودند و رنگ قرمز و بنفش داشتند. دکتر شوارتز آن‌ها را بسیار دردناک توصیف کرده است. سپس فکر کرد که این علائم از اثرات کفش جدید است؛ اما بعد از مدتی دیگر نشانه‌های کرونا مثل تب، بدن‌درد و سرفه نیز شروع شدند.

مطالعات بالینی روی بیماران مبتلا به کرونا نشان داده است ضایعات پوستی مثل کهیر، جوش‌هایی شبیه جوش‌های آبله‌مرغانی بر روی پوست ایجاد می‌شود. بثورات پوستی که بر اثر بیماری کرونا ایجاد می‌شوند ارتباطی به‌شدت بیماری ندارند و ممکن است در طول بیماری ایجاد شوند.

ضایعات پوستی ایجاد شده بر اثر کرونا، بیشتر روی انگشت‌های پا ایجاد می‌شوند. در برخی از بیماران مبتلا به کرونا نیز تنها نشانه است. علائم جدید پوستی ویروس کرونا بیشتر در مبتلایان جوان و نوجوان گزارش شده است.

علائم جدید ویروس کرونا در ایران

علائم جدید ویروس کرونا در ایران

کرونا در ایران دارای علائم مختلفی بوده است. اولین گزارش از علائم جدید ویروس کرونا در ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ در شهر قم بود. سپس به شهرهای مجاور شهر قم مانند شهرهای سمنان، تهران، مرکزی و اصفهان سرایت کرد. بعد از مدتی به دلیل مسافرت‌ها و رفت‌وآمدهای بین‌شهری به سراسر ایران انتقال پیدا کرد. علائم جدید ویروس کرونا که در ایران گزارش شده، شبیه همان علائمی است که در جهان نیز گزارش شده است.

در ایران از دست دادن حس بویایی و چشایی را دلیل برگرفتن بیماری کرونا می‌دانند. افرادی که حس بویایی و چشایی خود را بدون گرفتگی بینی از دست می‌دهند صد درصد مبتلا به کرونا شده‌اند و این خود نوعی غربالگری محسوب می‌شود. برای برخی بیماران تنها نشانه موجود است و در برخی بیماران دیگر همراه با علائمی مانند بدن‌درد و تب و یا علائم دیگر است.

اگر شخصی فقط همین یک علامت از علائم ویروس کرونا را نیز داشته باشد ناقل محسوب می‌شود و مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که خود را قرنطینه کند.

بیشترین شکایت بیماران از سرفه، بدن‌درد و سردرد است. این در حالی است که بسیاری از بیماران بهبود یافته با اینکه چند ماه از آلوده شدنشان می‌گذرد از ادامه سرفه‌ها شکایت دارند و اینکه هنوز بهبودی در حس بویایی حس نمی‌کنند. برخی دیگر از بیماران بهبودیافته از بی‌حالی و خستگی بدن خود شکایت دارند.

علائم جدید ویروس کرونا در کودکان

علائم جدید ویروس کرونا در کودکان

با شروع ویروس کرونا گزارش‌ها حاکی از این بودند که کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، اما می‌توانند ناقل باشند. بیشتر مردم جهان از اینکه فرزندان کوچکشان ایمن هستند بسیار خوشحال بودند. با گذشت زمان گزارش‌های جدید نشان می‌دادند که کودکان نیز ممکن است به این ویروس ناشناخته و مرموز مبتلا شوند.

ابتلای کودکان به ویروس کرونا به خصوص با ظاهر شدن انواع جهش یافته آن مانند کرونای انگلیسی افزایش یافته است. برخی از نشانه‌های جدید بیماری کرونا در کودکان و بزرگسالان با یکدیگر مشترک هستند و برخی از علائم جدید ویروس کرونا فقط در کودکان ایجاد می‌شوند.
این علائم به‌صورت زیر هستند:

  • تب طولانی ‌مدت (بیش از چند روز)
  • راش پوستی مانند کهیر
  • ورم ملتحمه چشمی (قرمزی قسمت سفید چشم)
  • معده درد
  • اسهال و استفراغ
  •  یک گره لنفاوی بزرگ و متورم در قسمت گردن
  • لب‌های قرمز و ترک‌ خورده
  • زبان قرمزتر از حد معمول و شبیه توت‌فرنگی
  • متورم شدن دست ‌و پا
  • خواب ‌آلودگی
  • ضعف غیر معمول
  • تحریک ‌پذیری

هر یک از موارد بالا ممکن است به‌ تنهایی در کودکان بروز کرده و یا چند مورد از آن‌ها در کودکان مشاهده شوند. هوشیاری والدین در این زمینه نقش مهمی دارد. اگر تب کودکی بیش از دو روز طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنند.

برخی از والدین از ترس بیماری کرونا در کودک خود به سراغ دکتر نمی‌روند. والدین باید توجه داشته باشند که اگر تب کودکانشان پایین نیاید ممکن است خطرناک باشد و حتما باید به پزشک مراجعه کنند. 

موج چهارم کرونا

در حال حاضر با گسترش کرونا انگلیسی در کشور که قدرت گسترش آن از کرونای معمولی بیشتر است و مسافرت‌های عید، ایران وارد موج چهارم کرونا شده است. زمانی از لفظ موج استفاده می‌شود که تعداد ابتلا و مرگ و میر به طرز غیر طبیعی رشد داشته باشد. در روزهای گذشته نیز تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده و جایی برای بیماران جدید وجود ندارد.

برای گذر از این موج و کاهش خسارات لازم است که پروتکل‌های بهداشتی کرونا بیشتر از پیش رعایت شود. استفاده از ماسک، شست‌وشوی منظم دست‌ها و پرهیز از شرکت در دورهمی‌ها و مهمانی از مهمترین اقدامات جلوگیری از ابتلا به کرونا است.

پروتکل بهداشتی کرونا

سخن پایانی

علائم جدید ویروس کرونا با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و در افراد مختلف به‌طور متفاوتی ظهور پیدا می‌کنند. از التهابات پوستی انگشتان پا گرفته تا قرمزی چشم‌ها و مشکلات گوارشی از جمله نشانه‌های جدید بیماری کرونا هستند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به خصوص کرونا انگلیسی که بسیار شایع شده است، باید در صورت مشاهده هر کدام از علائم یاد شده به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به نوع شدید این بیماری موثر باشد.

نظرات کاربران