search

خواص زرده تخم مرغ برای مو

clock icon زمان خواندن ۱۲ دقیقه ارمغان میرزایی یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۵۰

خواص زرده تخم مرغ برای مو
۵/ ۳.۴۶
امتیاز دهید

تخم مرغ یکی از غنی‌ترین مواد غذایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ویتامین‌ها و مواد غذایی موجود در تخم مرغ نه تنها در زرده سفیده آن، بلکه در پوسته تخم مرغ نیز یافت می‌شود. اما در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواص تخم مرغ برای مو آشنا کنیم تا با استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی زرده تخم مرغ، از داشتن موهایی سالم و درخشان لذت ببرید. 

خواص تخم مرغ

فهرست مطالب

خواص زرده تخم مرغ چیست

خواص زرده تخم مرغ چیست

خواص زرده تخم مرغ برای مو بسیار است؛ این ماده غذایی بیوتین، لسیتین و ویتامین‌های گروه ب دارد که همگی این ویتامین ها در رشد و سلامت مو موثرند. این ویتامین­‌ها، خواص بی­‌شماری برای مو دارند و باعث انعطاف پذیری مو، تقویت و سلامتی کلی آن می‌شوند.  بیوتین یا همان ویتامین B7 نیز به طور اختصاصی در رشد موها تاثیر گذار است و به عنوان ویتامین لازم برای رشد و تقویت مو شناخته می‌­شود.

اما، خواص زرده­ تخم مرغ برای مو به اینجا ختم نمی‌­شود. زرده­ تخم مرغ سرشار از اسید چربی به نام امگا ۳ است که در تقویت و کمک به سلامت مو اهمیت بسیار دارد.

پروتئین، یکی دیگر از مواد مهم موجود در تخم مرغ است که در افزایش سرعت رشد مو و کاهش ریزش نقش موثری ایفا می‌کند. امیدوارم تا اینجا با مطالعه­ خواص زرده­ تخم مرغ برای مو، هیجان زده و متعجب شده باشید. بله همه­ این مواد لازم و حیاتی تنها در تخم مرغ کوچکی جمع آوری شده است.

زرده­ تخم مرغ از تمام شامپوها و نرم کننده­‌های گران قیمتی که تا حالا پول زیادی بابت آنها داده­‌اید، موثرتر است. خواص زرده­ تخم مرغ برای مو از گذشته‌­های دور برای مردم شناخته شده بود و زمانی که محصولات شیمیایی مضر وجود نداشت به تنهایی باعث سلامت و درخشانی موها می­‌شد. در ادامه با ما همراه شوید تا از خواص زرده­ تخم مرغ برای مو بیش­تر برای‌تان بگوییم. همچنین در انتهای مطلب، چندین ماسک مو با زرده تخم مرغ به شما معرفی خواهیم کرد. 

خاصیت تخم مرغ  برای مو

خاصیت تخم مرغ برای مو

همان طور که در مقدمه ذکر شد تخم مرغ خواص بسیاری دارد که در وبسایت سبک زندگی می‌توانید به طور مفصل درباره آن بخوانید. اما خواصی که اینجا ما به آن خواهیم پرداخت انحصارا خواص زرده تخم مرغ برای مو است. تخم مرغ از دو بخش زرده و سفیده تشکیل شده است؛ بخش زرده در حقیقت همان جوجه نطفه مرغ و بخش سفیده مواد مغذی لازم برای رشد جنین داخل تخم مرغ است. پس هم سفیده و هم زرده حاوی مواد مغذی است. شما بسته به نوع موها و هدفی که برای موهای خود دارید می­‌توانید از زرده و سفیده استفاده کنید.

برای بهره بردن از خواص زرده تخم مرغ برای مو نیز می‌­توانید از آن به عنوان ماسک استفاده کنید و هم می­‌توانید با آن غذاهای بسیار خوشمزه تهیه و میل کنید. بهتر است هر دو کار را با هم انجام دهید؛ یعنی در حالی که منتظر اثرگذاری ماسک زرده­ تخم مرغ بر موهای‌تان هستید، یک قاشق از سالاد تخم مرغ عسلی میل کنید.

خواص زرده­ تخم مرغ برای مو عبارتند از؛

  • پروتئین و خواص بی‌شمار زرده تخم مرغ برای مو: در اولین گام برای شناخت خواص بی­‌نظیر زرده­ تخم مرغ برای مو، باید به تاثیر پروتئین در رشد و تقویت آن اشاره کرد. رشد موها از زیر پوست سر و فولیکول موها شروع می­‌شود. وقتی تارهای مو جدید در حال رشد هستند، سلول­‌های مرده روی سر را کنار می‌­زنند و به رشد خود ادامه می‌­دهند. دلیل بلند شدن موها نیز همین است؛ موهای سر از پروتئینی به نام کراتین ساخته شدند و بدن برای ساخت پروتئین مخصوصا کراتین به آمینو اسید نیاز دارد. غذاهای حاوی پروتئین مثل زرده­ تخم مرغ در بدن به آمینو اسیدهای ساده تقسیم می­‌شوند و بدن می­‌تواند از آن­ها برای مقاصد سلامتی مثل رشد موها استفاده کند. پس در نتیجه پروتئین عامل اصلی رشد و تقویت موهاست؛ اگر شما به اندازه­ کافی پروتئین دریافت نکنید، ممکن است دچار ضعیف شدن مو و ریزش آن­ها شوید. پس اولین گام گنجاندن زرده­ تخم مرغ در رژیم غذایی‌­تان است. البته مصرف بیش از اندازه­ زرده باعث افزایش کلسترول خون می­‌شود. پس با احتیاط مصرف کنید. 

 

خواص زرده تخم مرغ

  • نقش آهن در رشد موهای سر:یکی دیگر از روش‌­هایی که می‌­توانید از خواص زرده­ تخم مرغ برای مو استفاده کنید، گذاشتن ماسک موی حاوی زرده­ تخم مرغ است.  ماساژ دادن مستقیم پوست سر با زرده­ تخم مرغ به موهای‌تان در رشد بهتر و سالم‌­تر آن کمک می­‌کند. وجود آهن در زرده­ تخم مرغ هم یکی از دلایل رشد موهاست. گفتنی است، زرده­ تخم مرغ با آهن غنی شده،تولید سلول­‌های جدید مو را افزایش می‌­دهد.
  • نرم کننده و مرطوب کننده­ طبیعی موهای سر: قدم بعدی برای شناخت خواص زرده­ تخم مرغ برای مو، آشنایی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی آن است. دلیل آن هم به خاطر وجود پروتئین در زرده­ تخم مرغ باز می‌گردد که باعث تغذیه مو و درخشان شدن آن می‌­شود. البته باید زرده­ تخم مرغ را به صورت ماسک مو امتحان کنید تا خودتان شاهد تاثیرات آن باشید. همچنین دلیل دیگری که باعث نرمی و لطافت موها می­‌شود، وجود چربی در زرده­ تخم مرغ است. یک چربی خاص به نام لیستین باعث رطوبت و نرمی موهای‌تان می­‌شود. این چربی در بسیاری از محصولات تقویت کننده­ مو نیز یافت می­‌شود. استفاده از زرده­ تخم مرغ به عنوان ماسک مو، برای موهای خشک و آسیب دیده توصیه می­‌شود. زرده­ تخم مرغ سرشار از ویتامین­‌ آ، ویتامین ای، بیوتین و فولات است که موهای شما را به صورت طبیعی مرطوب و خوش حالت نگه می­‌دارد. ماسک مو متشکل از زرده­ تخم مرغ اگر به طور مرتب استفاده شود، می‌­تواند شما را از شر گره­‌های کور و باز نشدنی مو خلاص کند و ظاهری مرتب و درخشان به موهای‌تان بدهد
  • تنظیم کننده چربی پوست سر: پوست سر چرب مستعد شوره و پوسته پوسته شدن است که یک مشکل شایع بین مردم محسوب می‌شود. عواملی مانند نداشتن سبک زندگی سالم و ٰرژیم غذایی سالم سبب برهم خوردن تعادل سبوم (چربی طبیعی پوست) می‌­شود. وقتی مراقبت­‌های لازم پوست سر انجام نگیرد و مواد مورد نیاز برای سلامتی آن تامین نشود، پوست سر خشک شده و مستعد رشد قارچ‌ها خواهد شد. در نتیجه کف سر پوسته پوسته شده و فرد دچار شوره می­‌شود. ماساژ پوست سر با زرده­ تخم مرغ گردش خون را افزایش می‌دهد، باعث آبرسانی موها شده و مو را از درون تقویت می­‌کند. شما می‌­توانید علاوه بر زرده­ تخم مرغ از سفیده­ آن نیز برای پاک کردن سبوم اضافه­ پوست سر استفاده کنید. حداقل دو بار در هفته از ماسک زرده­ تخم مرغ روی موهای‌تان استفاده کنید تا از خواص آن در متعادل کردن سبوم مطمئن شوید.
  • زرده­ تخم مرغ از موهای‌تان در برابر آسیب و ریزش محافظت می­‌کند: یکی از خواص دیگر زرده­ تخم مرغ برای مو که در این قسمت به آن اشاره خواهیم کرد، توانایی محافظت موها در برابر آسیب است. زرده­ تخم مرغ نه تنها موهای شما را مرطوب می­‌کند و سبب درخشش بیش­تر آن­ها می­‌شود، از شکستگی و صدمه به تارهای مو جلوگیری می‌کند. لوتین یکی آنتی اکسیدان موجود در تخم مرغ است که به کشش و استحکام بیش­تر موها کمک می­‌کند. پروتئین­‌های موجود در زرده­ تخم مرغ به بازیابی کراتین از دست رفته کمک می­‌کنند. کراتین پروتئین تشکیل دهنده­ مو، پوست و ناخن است و به عبارتی اسکلت اصلی سازنده­ آنها محسوب می‌شود.

انواع ماسکهای زرده تخم مرغ برای مو

آشنایی با انواع ماسک­ زرده­ تخم مرغ برای مو

  • ماسک زرده­ تخم مرغ برای رشد موها: تخم مرغ، آلوورا و روغن زیتون

آلوئه ورا به داشتن خواص درمانی زیادی شناخته می‌­شود که بهترین درمان خانگی برای ریزش مو است. آلوورا سبب نرم کنندگی مو می­‌شود و از خارش پوست سر جلوگیری می­‌کند. 

طرز تهیه ماسک: برای استفاده از آلوئه ورا باید ماده­ ژل مانند داخل برگ گیاه آلوئه ورا را از آن جدا کنید. پس از جدا کردن ژل آلوئه ورا از برگ آن، خوب آن را بهم بزنید تا برای استفاده مناسب شود. سپس ۲ یا ۳ تا زرده­ تخم مرغ به آن اضافه کنید. به آرامی مواد را با هم مخلوط کنید. روغن زیتون را به مدت ۱۰ ثانیه گرم کنید، سپس به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

نحوه­ استفاده: برای استفاده بهتر از خواص ماسک زرده تخم مرغ برای مو، توصیه م‌ی­شود از ریشه­‌ها شروع به زدن ماسک کنید و ماسک را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به خوبی پخش شود. سپس با آب سر موها را شست و شو دهید تا کاملا تمیز شوند. این ماسک را یکبار در هفته استفاده کنید.

خواص ماسک زرده تخم مرغ و آلوئه ورا برای مو

این ماسک سبب تغذیه­ موهای شما می­شود و به آن درخشش و نرمی اضافه می­کند. این ماسک باعث تقویت موها و رشد سالم­تر و سریع­تر آن­ها می­شود. اگر موهای چرب دارید، به جای روغن زیتون می­توانید از روغن جوجوبا استفاده کنید.

  • ماسک زرده­ تخم مرغ برای رشد موها: زرده­ تخم مرغ، موز و عسل

زرده­ تخم مرغ مملو از پروتئین است و موز و عسل به عنوان مرطوب کننده برای موهای شما عمل می­‌کنند. روغن زیتون و شیر نیز باعث درخشش موهای شما می­‌شود.

طرز تهیه ماسک: برای درست کردن این ماسک، شما به یک عدد زرده­ تخم مرغ، یک عدد موز رسیده، ۳سه قاشق غذاخوری شیر، سه قاشق غذاخوری عسل و پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز دارید. موزه رسیده را له کنید و مطمئن شوید قطعه­‌ای له نشده باقی نماند. زرده­ تخم مرغ را کاملا بهم بزنید و سپس موز له شده را به همراه شیر، عسل و روغن زیتون به آن اضافه کنید. مخلوط را به خوبی مخلوط کنید.

نحوه­ استفاده: مخلوط مواد را روی پوست سر خود بمالید و موهای خود را به آرامی ماساژ دهید. برای شست و شوی موها از شامپوی روزانه یا شامپو بچه استفاده کنید. برای نتیجه­ بهتر، ۲ تا ۳ بار از این ماسک تخم مرغ استفاده کنید.

خواص ماسک زرده تخم مرغ، شیر و عسل  برای مو

ماسک زرده­ تخم مرغ  دارای خواص متنوعی برای مو است. این ماسک، درمانی برای موهای کدر و آسیب دیده است. این ماسک نه تنها موهای شما را تغذیه می­کند، بلکه رطوبت آنها را هم حفظ می­کند. علاوه بر این، این ماسک سبب ضخیم­تر شدن مو و رشد بهتر آن می­شود. اگر موهای شما خشک یا آسیب دیده است این ماسک بهترین راه حل برای موهای شما است.

ماسک زرده تخم مرغ و آب پیاز

  • ماسک زرده­ تخم مرغ برای رشد موها: زرده­ تخم مرغ و آب پیاز

آب پیاز گردش خون را تقویت می­‌کند و در رشد مجدد موها تاثیر چشمگیری دارد. آب پیاز فولیکول­‌های مو را تقویت کرده و باعث تغذیه مو می‌­شود.

طرز تهیه ماسک: برای تهیه­ این ماسک به یک عدد زرده­ تخم مرغ نیاز دارید. زرده­ تخم مرغ را به خوبی بهم بزنید و کنار بگذارید. یک عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. آب پیاز را با زرده­ تخم مرغ هم زده مخلوط کنید. مطمئن شوید که زرده­ تخم مرغ و آب پیاز به خوبی با هم مخلوط شده‌­اند.

نحوه­ استفاده: این مخلوط را به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی موهای خود بگذارید و سپس آن را با آب سرد و شامپوی ملایم بشویید. گاهی اوقات بهتر است از شامپو برای شست و شوی ماسک استفاده نکنید، زیرا سبب از بین بردن خواص ماسک می‌­شود. این ماسک را هفته‌­ای یک بار استفاده کنید تا از خواص زرده تخم مرغ برای مو بهره کافی را ببرید.

خواص ماسک زرده تخم مرغ و آب پیاز برای مو

 ماسک زرده تخم مرغ و آب پیاز، ماسکی معجزه آسا برای رشد مجدد موهای شماست. اگر آرزوی داشتن موهای بلند را دارید،حتما این ماسک را امتحان کنید. اگر کم پشت شدن موهای‌تان برای شما ایجاد مشکل کرده است، برای داشتن موهای پرپشت و ضخیم می­توانید از این ماسک استفاده کنید. علاوه بر این، این ماسک می­تواند گره­های موجود در موهای شما را رفع کرده و از شکستگی آن­ها جلوگیری کند.

زرده تخم مرغ

پرسش های رایج درباره خواص زرده تخم مرغ برای مو

  • مضرات و عوارض زرده­ تخم مرغ برای مو چیست؟

استفاده از ماسک زرده­ تخم مرغ برای مو، عوارض خاصی ندارد و برای بیشتر افراد ایمن و بدون خطر است، اما اگر فردی به تخم مرغ و زرده­ آن حساسیت داشته باشد ممکن است دچار مشکل شود. استفاده از ماسک‌­های حاوی زرده­ تخم مرغ به افرادی که حساسیت بالایی دارند توصیه نمی‌شود.

خوردن زرده­ تخم مرغ به دلیل داشتن خواص زیاد بسیار مفید است، اما تحقیقات ثابت کرده، زرده­ تخم مرغ چربی زیادی دارد و باعث بالا رفتن کلسترول بد در خون می­‌شود. پس باید در مصرف زرده­ تخم مرغ در رژیم غذایی احتیاط کرد.

  • چگونه بوی نامطبوع زرده تخم مرغ را در ماسک مو از بین ببرم؟

یکی از مشکلاتی که باعث می­‌شود افراد کم­تر به استفاده از ماسک مو متشکل از تخم مرغ ترغیب شوند، بوی نامطبوع آن است. گاهی اوقات رفتن به مکان­‌های عمومی بعد از استفاده از ماسک تخم مرغ به دلیل بوی نامطبوع آن امکان پذیر نیست.

برای خلاصی از شر بوی بد ماسک زرده­ تخم مرغ چندین راه حل ساده وجود دارد؛ یکی از راه حل­‌ها استفاده از آب لیمو ترش در آب مخصوص شست و شوی سر است. آب لیمو سبب کم شدن بوی نامطبوع می­شود. باید دقت کرد که آب لیموی تازه باشد و از آب پرتقال هم می­‌توان به جای آب لیمو استفاده کرد. آب لیمو علاوه بر از بین بردن بوی بد، پوست سر شما را تمیز و پاکیزه می­‌کند و بوی مطبوعی به موهای شما می‌دهد.

یکی دیگر از این راه حل­‌ها، استفاده از سرکه در آب مخصوص شست و شوی موهاست. سرکه علاوه بر اینکه بوی ناخوشایند ماسک زرده­ تخم مرغ را ازبین می­‌برد، باعث از بین بردن خشکی مو شده و موها را درخشان می‌کند. نکته­ بسیار مهم و قبل توجه این است که هنگام شست و شوی ماسک تخم مرغ، هرگز از آب گرم یا داغ استفاده نکنید. چون آب گرم باعث پختن تخم مرغ می­‌شود و بوی نامطبوع آن را افزایش می‌دهد. شستن موها در این حالت هم بسیار مشکل است و برای شست و شو حتما از آب سرد استفاده کنید.

  • از کجا بفهمیم کی باید از زرده، سفیده یا تخم مرغ کامل در ماسک مو استفاده کنیم؟

برای فهمیدن اینکه باید از کدام قسمت تخم مرغ برای تهیه ماسک مو استفاده کنیم باید به نوع موهای خود دقت کنیم.

اگر موهای چرب دارید استفاده از زرده­ تخم مرغ باعث چرب­‌تر شدن موهای‌تان می­شود. در این حالت پیشنهاد می‌­شود از سفیده­ تخم مرغ استفاده کنید. سفیده­ تخم مرغ چربی پوست سر شما را کنترل می‌کند و سبب تغذیه آنها می­‌شود، اما شاید به اندازه­ زردهی تخم مرغ سبب نرمی و رطوبت موها نشود. سفیده­ تخم مرغ حاوی مواد مغذی و غنی نیاسین، ریبوفلاوین، منیزیم، پتاسیم و سدیم است که همه مواد مورد نیاز برای رشد موهای شماست.

زرده­ تخم مرغ نیز حاوی پروتئین است، ولی به اندازه­ سفیده تخم مرغ پروتئین ندارد، اما تمام مواد موجود در زرده­ تخم مرغ برای تغذیه موها، رشد، درخشندگی و لطافت آنها کافی است. اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید به سراغ ماسک مو حاوی زرده­ تخم مرغ بروید.

استفاده از کل تخم مرغ سبب ترکیب خواص مفید هردو قسمت تخم مرغ می‌­شود. اگر جنس موهای‌تان معمولی است،ا ستفاده از تمام تخم مرغ انتخاب هوشمندانه‌­ای خواهد بود. علاوه بر این، استفاده از تخم مرغ کامل بوی نا مطبوع ماسک را کاهش می‌­دهد.

سخن پایانی

خواص زرده تخم مرغ برای مو باعث شده است تا این ماده غذایی عنصر مهم وتفکیک ناپذیرانواع ماسک‌های خانگی شود. بنابراین، علاوه بر مصرف متعادل تخم مرغ در رژیم غذایی سالم، می‌توانید با استفاده از زرده تخم مرغ ماسک‌های خانگی تهیه کرده وموهای‌تان را تقویت کنید. 

نظرات کاربران